TAIPING:UMNO Perak bertegas mahukan semula lima kerusi Parlimen dan Dewan Undangan Negeri (DUN) yang dimenangi pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) dikembalikan kepada parti itu pada PRU15 akan datang.

Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Perak, Datuk Saarani Mohamad berkata lima kerusi berkenaan melibatkan tiga kawasan parlimen iaitu Larut, Bagan Serai dan Bukit Gantang serta dua kawasan DUN iaitu Tualang Sekah dan Sungai Manik.

”UMNO bukanlah parti yang mengamalkan taqiyah atau tipu muslihat dalam bekerjasama, namun mengambil pengajaran daripada episod pengkhianatan pada PRU14 dan kecurangan yang berlaku ketika PRN Sabah baru-baru ini, UMNO berhak untuk berhemat menyusun langkah politiknya.

“UMNO perlu cermat mengenali siapa kawan dan siapa lawan. Jika ditakdirkan perlu ada kerjasama politik di kalangan parti politik Melayu, UMNO wajib bertegas, semua kerusi yang telah dimenangi oleh UMNO pada PRU14, tetapi telah dikhianati oleh wakil yang telah kita amanahkan.

"Maka kerusi itu hendaklah dikembalikan kepada UMNO di dalam PRU15,” katanya ketika menyampaikan ucapan dasar pada mesyuarat perwakilan Umno bahagian Larut di Taiping pada Sabtu.

Jelasnya lagi, walaupun agihan kerusi pilihan raya belum dimuktamadkan, namun UMNO perlu mempunyai pendirian teguh terhadap hak dan kedudukannya.

Beliau yang juga Menteri Besar Perak turut mengingatkan ahli UMNO di setiap peringkat supaya sentiasa bersedia bagi menghadapi pilihan raya.

UMNO Perak kehilangan lima kerusi berkenaan selepas PRU14 lalu apabila wakil rakyat kawasan tersebut bertindak keluar parti dan menyertai Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu).

Mereka ialah Ahli Parlimen Larut, Datuk Seri Hamzah Zainuddin; Ahli Parlimen Bukit Gantang, Datuk Syed Abu Hussin Hafiz Syed Abdul Fasal; Ahli Parlimen Bagan Serai, Datuk Dr Noor Azmi Ghazali; ADUN Tualang Sekah, Datuk Nolee Ashilin Mohammed Radzi; dan ADUN Sungai Manik, Datuk Zainol Fadzi Paharudin.