SELUAR pendek yang dipakai oleh Muhammad Ali dalam pertarungan tinju legenda 'Thrilla in Manila' menjadi rebutan di Sotheby's di New York, sebahagian daripada pasaran memorabilia sukan yang semakin berkembang menjadi perhatian rumah lelongan.

Tawaran -- termasuk yang terbaharu untuk AS$3.8 juta (RM18 juta) -- telah dilancarkan sejak akhir Mac untuk seluar pendek jenama Everlast, yang berwarna putih dengan jalur hitam dan ditandatangani oleh Ali -- Lelongan tersebut dibuka sehingga 12 April.

Jualan itu dibuat ketika Sotheby's melelong banyak barangan sukan, termasuk pakaian seragam dari bintang NBA, Victor Wembanyama.

Walaupun minat yang semakin meningkat dalam barangan sukan bersejarah, Sotheby's berkata, sehingga Khamis, harga minimum yang dipersetujui oleh penjual seluar pendek Ali masih belum dicapai.

Sotheby menganggarkan seluar pendek itu akhirnya boleh mencecah AS$4-6 juta.

Pertarungan Ali 1975 'Thrilla in Manila' menentang Joe Frazier telah diadakan di Filipina dan diikuti pertarungan 'Rumble in the Jungle' di Republik Demokratik Congo (ketika itu dipanggil Zaire) tahun sebelumnya.

Pertarungan Ali di Filipina berlarutan ke 14 pusingan sebelum jurulatih Frazier membaling tuala ke dalam gelanggang. - Sumber: Yahoo Sports

*Artikel asal yang disiarkan di Stadium Astro