PEMAIN pertahanan Chelsea dikenakan hukuman gantung satu perlawanan dan didenda GBP90,000 selepas mengeluarkan kata-kata kesat terhadap pegawai perlawanan selepas kekalahan kepada Aston Villa bulan lalu.

Pemain sayap England berusia 23 tahun, Recce James yang tidak dipertaruhkan dalam kesebelasan utama pada hari perlawanan tersebut ekoran kecederaan, ketika Villa pastikan kemenangan 1-0 di Stamford Bridge, dilaporkan dihukum gara-gara kelakuannya terhadap pegawai di terowong selepas perlawanan.

FA mengeluarkan satu kenyataan menerusi akaun sosial media: "Recce James telah dikenakan hukuman penggantungan satu perlawanan dan didenda £90,000 kerana melanggar peraturan FA E3 di perlawanan Liga Perdana Chelsea menentang Aston Villa pada Ahad 24 September.

Pemain pertahanan itu mengakui bahawa dia telah menggunakan perkataan dan tingkah laku yang tidak wajar, iaitu "menghina dan/atau mengeluarkan kata-kata kesat terhadap pegawai perlawanan di dalam terowong selepas wisel penamat."

James juga mengalami kecederaan hamstring ketika latihan bulan lalu dan masih belum mampu perkuat pasukan Mauricio Pochettino sejak raih keputusan seri di laman sendiri menentang Liverpool pada awal pembukaan musim ini.

Chelsea berharap James bakal kembali cergas segera untuk beraksi di Liga perdana di laman sendiri menentang Arsenal pada 21 Oktober.