Cabaran negara dalam Kejohanan Skuasy Lelaki Dunia 2016 berakhir selepas satu-satunya wakil Malaysia, Mohd Nafiizwan Adnan tewas pada pusingan ketiga kejohanan yang berlangsung di Kelab Wadi Degla, di Kaherah, Mesir lewat Isnin (awal pagi Selasa waktu Malaysia).

Mohd Nafiizwan, bagaimanapun berjaya memberi saingan sengit terhadap pemain pilihan ke-15, Fares Dessouky dari Mesir sebelum kalah 3-2 (11-13, 11-6, 6-11, 12-10 dan 6-11 dalam perlawanan yang berlangsung selama 99 minit, menurut laman web rasmi kejohanan itu, www.wadideglaworldsquashchamps.com.

Dessouky akan bertemu rakan senegara, Ramy Ashour pada suku akhir Rabu ini selepas juara dunia tiga kali itu menewaskan Daryl Selby dari England; 11-6, 8-11, 11-5 dan 11-8 dalam satu lagi perlawanan pusingan ketiga.

Terdahulu, Mohd Nafiizwan yang bukan pemain pilihan, membuat kejutan besar dengan mengalahkan pemain pilihan ketiga dan pemain nombor tiga dunia, Omar Mosaad dari Mesir dalam perlawanan pusingan kedua pada Sabtu.

Empat lagi pemain Malaysia -- Ng Eain Yow, Mohd Addeen Idrakie Bakhtiar, Mohd Syafiq Kamal dan Ivan Yuen -- gagal mara ke undian utama yang menawarkan hadiah wang tunai US$325,000 (RM1.362 juta) selepas tewas dalam pusingan kelayakan.

-- BERNAMA