KUALA LUMPUR: Ketua Kontinjen (CDM) ke Paris 2024, Datuk Hamidin Mohd Amin yakin lebih ramai atlet negara akan melayakkan diri secara merit ke Sukan Olimpik Paris 2024 dalam masa terdekat.

Keyakinan itu menyusul selepas kejayaan penerjun muda Bertrand Rhodict Lises untuk muncul sebagai atlet Malaysia yang pertama mengesahkan slot ke Olimpik semalam.

Atlet berusia 18 tahun itu mengesahkan tiket ke Paris 2024 selepas berjaya melangkah ke pentas final acara 10 meter (m) platform lelaki pada Kejohanan Akuatik Dunia di Fukuoka, Jepun, semalam.

"Tahniah buat Bertrand yang muncul atlet pertama Malaysia menempah slot secara merit ke Paris 2024. Saya akan sentiasa menyokong segala persiapan yang beliau perlukan untuk ke Olimpik.

"Saya juga mendoakan Bertrand mampu menjadi penerjun pertama yang menghadirkan kilauan pingat di Fukuoka pada aksi finalnya petang ini, skuad negara setakat ini masih belum lagi meraih kedudukan podium sejak kejohanan itu bermula 14 Julai," katanya menerusi kenyataan.

Pada saingan di Fukuoka Prefectural Pool itu, Bertrand menamatkan saingan separuh akhir dengan 420.70 mata untuk berada pada kedudukan ke-10 daripada 18 peserta untuk muncul mara ke final selaku 12 penerjun terbaik, sekali gus mengesahkan slot Olimpik.

Final dijadualkan pada 5.30 petang ini (waktu Malaysia) sebagai penutup tirai disiplin terjun di kejohanan itu.

-- BERNAMA