BEREGU wanita nombor satu negara, Pearly Tan-M Thinaah memulakan perjuangan kempen Kejuaraan Badminton Seluruh England 2024 Super 1000 di Utilita Arena Birmingham, England dengan rentak kemenangan.

Gandingan utama negara itu mara selepas mengatasi rakan senegara, Vivian Hoo- Lim Chiew Sien, straight set 21-10, 21-10 dalam aksi 26 minit.

Cabaran besar menanti Pearly-Thinaah di pusingan kedua apabila menanti pemenang pertarungan pilihan pertama, Chen Qing Chen-Jia Yi Fan dari China menentang gandingan Taiwan Hsu Ya-ching/Lin Wan-ching.

Turut mara beregu campuran negara, Goh Soon Huat-Shevon Lai Jemie yang menjinakkan gandingan dari Taiwan, Chang Ko chi-Lee Chih Chen, 21-17, 26-24 dalam masa 43 minit.

Soon Huat-Shevon Lai akan berdepan pemenang pertarungan antara gandingan nombor empat kejuaraan dari China, Feng Yan Zhe-Huang Dong Ping menentang beregu dari Australia, Kenneth Zhe Hooi Choo-Gronya Somerville.

Pada Rabu, barisan pemain negara akan meneruskan cabaran pusingan pertama dengan beregu lelaki, Man Wei Chong-Tee Kai Wun menentang pilihan dari Jepun, Akira Koga-Taichi Saito.

Chen Tan Jie-Toh Ee Wei yang beraksi dalam acara beregu campuran aksn berdepan gandingan dari Thailand, Dechapol Puavaranukoh-Sapsiree Taerattanachai.

Pemain perseorangan lelaki negara, Lee Zii Jia akan membuka gelanggang berdepan pemain Jepun pilihan keenam Kodai Naraoka.

Goh Jin Wei pula akan berdepan pemain pilihan keenam dari China, He Bingjiao. - Sinar Harian