KUALA LUMPUR: Malaysia nyaris meruntuhkan 'tembok besar' China apabila mengikat pasukan di ranking ke-80 itu dengan keputusan 1-1 pada perlawanan persahabatan antarabangsa Tier 1 di Stadium Phoenix Hill di Chengdu, China hari ini.

Keputusan itu menyaksikan skuad Harimau Malaya bimbingan Kim Pan Gon yang berada pada kedudukan ke-136 dunia, berjaya mempertahankan rekod tanpa kalah dalam enam aksi persahabatan selepas mencatat empat kemenangan dan satu seri sejak Mac lepas.

Pada pertembungan hari ini, Malaysia yang mencatat keputusan seri 2-2 dengan Syria pada Rabu lepas, mengejutkan China menerusi jaringan Darren Lok pada minit kedua namun dibatalkan selepas Mohamad Faisal Abdul Halim yang melakukan hantaran berada dalam posisi ofsaid.

Kekecewaan tersebut pantas ditebus pasukan negara yang berjaya merobek gawang skuad bimbingan pengendali Aleksandar Jankovic dari Serbia pada minit ke-11 menerusi rembatan leret kencang Mohamad Faisal dalam kotak penalti selepas menerima hantaran Muhammad Akhyar Abdul Rashid.

Malaysia terus mengasak namun Muhammad Akhyar terlepas peluang keemasan di depan gawang untuk meletakkan pasukan selesa mendahului apabila lambat melepaskan rembatan yang menyaksikan pemain pertahanan Gao Zhunyi bertindak cemerlang mengeluarkan bola pada minit ke-33.

Tiga minit berselang, China yang diberi julukan Dragons berjaya menyamakan kedudukan selepas Lin Liangming yang tidak dikawal, tenang melepaskan rembatan padu dari luar kotak penalti yang gagal ditampan kemas penjaga gol negara Ahmad Syihan Hazmi Mohamed.

Selepas terikat di separuh masa pertama, Pan Gon melakukan tiga pertukaran pada awal babak kedua antaranya dengan membawa masuk pemain sayap sensasi Johor Darul Ta'zim (JDT) Arif Aiman Mohd Hanapi dalam usaha mengubah corak permainan.

Bagaimanapun, pasukan negara tidak berjaya mengulangi corak permainan babak pertama apabila dilihat lebih berhati-hati selain penyudah yang tumpul, sebaliknya China lebih 'bernafsu' untuk melakar keputusan positif di depan penyokong sendiri.

China berjaya mencipta beberapa percubaan berbahaya antaranya rembatan kencang pemain gantian Xie Pengfei yang sedikit tersasar pada minit ke-54 selain sepakan penjuru yang menggegar tiang gawang pasukan negara pada minit ke-70.

Malang menimpa pemain China Li Shuai apabila terpaksa dibawa keluar padang dengan menggunakan ambulans pada minit ke-83 susulan perlanggaran dengan Muhammad Syahmi.

Kedudukan 1-1 kekal sehingga wisel penamat dibunyikan pengadil dari Qatar Abdulhadi Alasmar Al-Ruaile yang menyaksikan Malaysia akhirnya melakar keputusan positif berdepan China dalam tempoh lebih 40 tahun sejak kali terakhir mencatat kemenangan 3-1 pada 1980.

Kali terakhir kedua-dua pasukan bertemu pada 2013 menyaksikan China menang 2-0 pada aksi persahabatan.

-- BERNAMA