THOMAS Tuchel berkata Chelsea mesti mencari penyelesaian kepada masalah kecergasan N'Golo Kante selepas The Blues bangkit daripada ketinggalan untuk seri 1-1 dengan Leicester City.

Marcos Alonso menjaringkan gol untuk membatalkan gol pembukaan James Maddison di hadapan Todd Boehly, sebahagian daripada konsortium yang ingin mengambil alih pemilikan kelab itu, dengan The Blues semuanya memperoleh tempat ketiga dalam Liga Perdana Inggeris walaupun hanya memenangi satu daripada lima perlawanan liga terakhir (tiga seri, satu kekalahan).

Anak buah Tuchel kini telah seri 11 perlawanan liga sepanjang musim yang mengecewakan, lebih banyak daripada yang mereka jayakan dalam satu kempen sejak mencatat 10 kebuntuan apabila menduduki tempat ke-10 pada 2015-16.

Pemenang Piala Dunia Kante bermain 72 minit pertama menentang bekas kelabnya sebelum digantikan oleh Ruben Loftus-Cheek, tetapi telah dikaitkan dengan perpindahan meninggalkan Stamford Bridge dengan kontrak yang bakal tamat pada 2023.

Pemain berusia 31 tahun itu hanya memulakan 20 daripada 37 perlawanan liga The Blues musim ini, menampilkan keseluruhan hanya 1,688 minit dalam Liga Perdana dan terlepas sepenuhnya pada 12 perlawanan liga pasukan itu.

Bercakap dalam sidang akhbar selepas perlawanannya, Tuchel berkata pemain tengah itu adalah 'pemain utama' Chelsea, menekankan keperluan untuk menyelesaikan masalah kecergasannya.

Tuchel juga menyamakan Kante dengan pemain seperti Mohammed Salah, Kylian Mbappe dan beberapa bintang dunia lain, mendakwa dia mengangkat seluruh pasukan apabila cergas.

"Saya fikir dia adalah kunci kami, kunci, pemain utama, tetapi kunci, kunci, pemain utama perlu berada di atas padang. Dia bermain hanya 40 peratus daripada perlawanan, jadi mungkin satu keajaiban kami tiba di tempat ketiga," kata Tuchel.

"Dia Mo Salah kami, dia [Virgil] van Dijk kami, dia [Kevin] De Bruyne kami. Dia adalah pemain itu, dia Neymar dan Kylian Mbappe kami.

"Dia adalah lelaki yang membuat perubahan dan jika anda hanya memilikinya untuk 40 peratus maka ia adalah masalah besar. Memandangkan peratusan itu, mungkin satu keajaiban dia membuahkan hasil.

"Ia meletakkan segala-galanya dalam perspektif kerana saya melihat Liverpool tanpa Van Dijk musim lalu dan mereka bergelut dengan teruk. Anda lihat perbezaannya. N'Golo adalah pemain utama kami dan kami memerlukannya di atas padang.

"Sukar untuk hidup bersamanya. Ia penting untuk dia berada di sana dan mempunyai rentak. Saya fikir dia bermain dengan baik tetapi dia boleh bermain dengan lebih baik. Tetapi bilakah perlawanan terakhir dia bermula? Ia adalah minggu lalu. Jadi dia sentiasa mula mendapat rentak, tetapi apabila dia mempunyai itu, terdapat sedikit kecederaan dan dia keluar semula.

"Tahun lepas, dalam lima perlawanan terakhir Liga Juara-Juara, dia mendapat trofi [man of the match]. Lelaki ini yang mendapat pemain terbaik dalam setiap perlawanan Liga Juara-Juara, dia hanya di sini untuk 40 peratus daripada perlawanan. Ini sangat besar untuk kami."

*Artikel asal disiarkan di Stadium Astro