KUALA LUMPUR: Keputusan hukuman terhadap atlet olahraga yang didapati positif doping akan diketahui selewat-lewatnya dalam tempoh dua bulan lagi.

Pengarah Agensi Anti-Doping Malaysia (Adamas) Azura Abidin berkata sesi pendengaran membabitkan kes berkenaan telah diadakan pada Isnin lepas.

"Pendengaran sudah dibuat pada 11 Sept dan atlet telah dipanggil dalam sesi pendengaran ini. Kita sudah dapatkan semua maklumat daripada atlet dan saya jangka keputusan akan libatkan masa dalam sebulan atau selewat-lewatnya dua bulan lagi.

"Sesi itu lebih kepada pendengaran, kita nak tahu apa sebenarnya berlaku semasa dan sebelum kejadian," katanya kepada pemberita selepas pelancaran Kejohanan Piala Puteri di Majlis Sukan Negara (MSN), Bukit Jalil di sini hari ini.

Azura berkata ahli jawatankuasa panel pendengaran sudah pasti akan membuat pertimbangan sebaiknya sebelum mengeluarkan sebarang keputusan berdasarkan peraturan anti-doping serta keputusan kes terdahulu.

Pada Jun lepas, Adamas mengumumkan kegagalan ujian doping melibatkan seorang atlet olahraga pada Kejohanan Trek dan Balapan Kesatuan Olahraga Malaysia (KOM) yang berlangsung pada Februari di Stadium Mini MSN.

Tanpa mendedahkan butiran atlet, Adamas mengesahkan bahawa keputusan doping itu positif terhadap penggunaan bahan terlarang sibutramine.

Atlet berkenaan digantung sementara daripada menyertai sebarang kejohanan sehingga keputusan proses pendengaran diumumkan.

Atlet terbabit juga dilaporkan menolak untuk mencabar ujian sampel B dan memilih untuk proses pendengaran dijalankan ke atasnya pada Julai lepas.

Menurut Adamas, atlet terbabit boleh dijatuhkan hukuman maksimum penggantungan dua tahun sekiranya didapati bersalah dalam pengambilan bahan terlarang pada kejohanan tersebut.

Sementara itu, Azura berkata pihaknya masih menunggu keputusan penuh ujian doping terhadap 65 atlet terpilih yang akan menyertai Sukan Asia Hangzhou 2022.

"Kita ambil secara berperingkat, pada Ogos lepas kita ambil (doping) sekitar lebih 20 atlet dan alhamdullilah atlet fasa pertama semua lulus. Sekarang kita masih menunggu keputusan fasa kedua dan kita sasar sebelum 23 Sept sebab ramai yang akan berangkat ke sana," katanya.

Pada Sukan Asia kali ini, Malaysia akan diwakili oleh 289 atlet yang beraksi dalam 22 daripada 40 jenis sukan atau 121 daripada 481 acara yang dipertandingkan.

Sukan Asia Hangzhou 2022 yang ditangguh susulan COVID-19 tahun lepas, dijadual pada 23 Sept hingga 8 Okt ini.

-- BERNAMA