CHELSEA 1 BRIGHTON & HOVE ALBION 0

Chelsea boleh menghela sedikit kelegaan daripada pemulaan hambar di bawah bimbingan Mauricio Pochettino musim ini apabila gol tunggal Nicolas Jackson memastikan kemenangan 1-0 ke atas Brighton dalam perlawanan pusingan ketiga Piala Liga Inggeris (EFL) awal pagi tadi.

Pelawat bimbingan Roberto De Zerbi mempamerkan aksi bersemangat tinggi dan lebih banyak menguasai permainan tetapi gerakan serangan balas berkesan yang dilakukan tuan rumah sudah cukup untuk memberikan kegembiraan buat penyokong mereka di Stamford Bridge.

Chelsea melewati tiga perlawanan terakhir tanpa menjaringkan sebarang gol tetapi kemarau itu tamat apabila Jackson menghasilkan gol tunggal perlawanan pada awal babak kedua selepas menerima umpanan Cole Palmer, di mana dia tenang menghasilkan penyudah ke penjuru gawang lawan selepas sekian lama bergelut di depan gol.

Ia hanya merupakan kali ketiga pasukan kendalian Pochettino itu mendahului dalam sesuatu perlawanan sepanjang musim ini dan Jackson sekali lagi menggegarkan gawang lawan tidak lama kemudian tetapi keraiannya tidak bertahan lama selepas disahkan berada di kedudukan ofsaid.

Brighton turut memperoleh peluang untuk menyamakan kedudukan pada lewat permain apabila Pervis Estupinan berhasil mencuri bola dan melakukan lintangan di depan gawang Chelsea tetapi tiada rakan sepasukannya dapat menemui hantaran itu.