SUPERSTAR bola sepak, Cristiano Ronaldo berdepan dengan pelbagai kritikan selepas tampil membuat isyarat lucah berikutan berakhirnya kemenangan 3-2 Al Nassr ke atas Al Shabab dalam perlawanan menarik Liga Pro Saudi pada Ahad.

Penyerang Portugal itu membuka jaringan dengan sepakan penalti pada minit ke-21 tetapi Al Nassr memerlukan gol daripada Talisca Brazil, yang menjaringkan dua gol, untuk menyelesaikan permainan dengan baki empat minit.

Selepas wisel penamat, video media sosial merakamkan Ronaldo menekup telinganya sebelum berulang kali mencengkam alat sulitnya.

Tindakan itu kelihatan seperti ditujukan kepada penyokong Al Shabab yang juga saingan Al Nassr.

Insiden itu, bagaimanapun, tidak dirakamkan oleh kamera televisyen.

Dalam masa sama, penganalisis sukan Arab Saudi berpendapat, Ronaldo harus dikenakan sekatan.

Tiada maklum balas rasmi dikeluarkan, namun, akhbar Saudi, Asharq al-Awsat melaporkan, Persekutuan Bola Sepak Kebangsaan (SAFF) telah membuka siasatan berhubung insiden itu.

"Jawatankuasa disiplin sedang berhadapan ujian besar ini. Kami akan tunggu dan lihat," kata Waleed Al Farraj, seorang penulis dan pengacara televisyen terkemuka Saudi, di platform media sosial X.

"Semuanya ada batasnya, tidak kira betapa terkenalnya anda. Beginilah liga utama."

Al Nassr, bagaimanapun, belum bersedia untuk memberi sebarang komen mengenai perihak Ronaldo itu.

Sebelum ini, Ronaldo yang berusia 39 tahun pernah menghadapi kritikan yang sama

Pada April tahun lalu, dia dirakamkan mencengkam kemaluannya ketika dalam perjalanan ke ruang istirahat selepas tamat perlawanan liga menentang Al Hilal di mana Al Nassr tewas 2-0.

Awal bulan ini, dia mengambil selendang Al Hilal yang dilemparkan kepadanya dari tempat duduk, memasukkannya ke dalam seluar pendeknya dan kemudian membuangnya ketika dia berjalan ke arah terowong selepas Al Nassr tewas 2-0 dalam perlawanan akhir Piala Musim Riyadh.



Ronaldo, yang menyertai Al Nassr sebagai pemain bebas pada penghujung 2022, mendahului carta penjaring liga Saudi dengan 22 gol dalam 20 penampilan setakat musim ini.

Al Nassr berada di tempat kedua dalam jadual dengan 52 mata, empat mata di belakang Al Hilal, yang mempunyai satu perlawanan dalam tangan. – Reuters