JELEBU: Skuad berbasikal kebangsaan terpaksa mengubah percaturan pelumba selepas Muhammad Ameer Ahmad Kamal tersingkir daripada meneruskan baki saingan lapan peringkat Le Tour de Langkawi (LTdL) 2022.

Ketua juruatih skuad berbasikal kebangsaan Mohd Yusof Nasir berkata Muhammad Ameer, 27, mengalami keracunan makanan yang menyebabkan beliau gagal menamatkan saingan dalam had masa ditetapkan selepas jurang masa dengan peloton terpisah sebanyak 15 minit pada perlumbaan peringkat satu dari Kuala Pilah ke Kuala Lumpur semalam.

"Keadaan itu (keracunan makanan) terpaksa diharungi sepanjang perlumbaan. Memang mana-mana pelumba tak habiskan perlumbaan tidak boleh meneruskan saingan seterusnya," katanya ketika ditemui.

Mohd Yusof berkata keadaan menimpa Muhammad Ameer selaku 'arkitek pecut' dalam pasukan kini beralih arah kepada Mohamad Izzat Hilmi Abdul Halil bermula pada saingan peringkat kedua (Kuala Klawang-Raub), hari ini.

"Fokus pasukan kini tertumpu kepada lima pelumba lain untuk buat yang terbaik," katanya.

Muhammad Ameer yang memenangi emas pada Sukan SEA Kuala Lumpur 2017 ketika ditemui berkata beliau sendiri tidak mengetahui punca keracunan makanan tersebut.

"Saya sudah mengalami (keracunan makanan) sehari sebelum perlumbaan. Tak sangka ia berterusan sebab memang mahu habiskan perlumbaan hingga pada Kilometer 70 saya terpaksa berhenti selepas itu.

"Saya teruskan hingga Kilometer 130 dan di situ saya tidak lagi dapat meneruskan perlumbaan kerana sudah melebihi had masa ditetapkan," katanya.

Selain Muhammad Ameer, skuad berbasikal kebangsaan turut dibarisi Nik Mohd Azwan Zulkiflie, Sofian Nabil Omar Bakri, Muhammad Ameen Ahmad Kamal dan Kee Zhe Yie.

Perlumbaan peringkat kedua hari ini meliputi jarak 178.9 kilometer iaitu jarak terpanjang antara lapan peringkat LTdL.

Laluan Kuala Klawang ke Raub menyediakan dua zon pendakian di Petaseh dan Bukit Damar serta tiga zon pecutan di Simpang Durian, Karak dan Mempaga.

-- BERNAMA