PEMAIN nombor satu dunia, Iga Swiatek, meletakkan dirinya sebaris dengan legenda tenis wanita selepas memenangi perlawanannya yang ke-17 di Roland Garros.

Swiatek merupakan pemain pilihan untuk menjuarai Kejohanan Tenis Terbuka Perancis tahun ini dan pemain pilihan utama itu terus mempamerkan dominasinya.

Dia menewaskan Danka Kovinic 6-3, 7-5 malam tadi untuk ke pusingan keempat sambil merekodkan kemenangan dalam 31 perlawanan berturut-turut -- hanya tiga pemain pernah mempunyai rekod lebih baik, iaitu Justine Henin (32 perlawanan), Serena Williams (34) dan Venus Williams (35) sepanjang abad ini.

Swiatek memenangi gelaran grand slam tunggalnya di Roland Garros pada 2020 dan berdasarkan 19 perlawanan yang dilaluinya dalam Terbuka Perancis setakat ini, pemain berusia 20 tahun itu telah memenangi 17 daripadanya.

Kejayaan itu meletakkannya sebaris dengan Margaret Court, Chris Evert dan Monica Seles selepas 19 perlawanan di Roland Garros dalam Era Terbuka.

Evert, Seles dan juara grand slam 24 kali, Court, mempunyai rekod lebih baik dengan 18 kemenangan daripada jumlah berkenaan.

Sebagai rekod, Swiatek tewas kepada Maria Sakkari dalam suku akhir di Paris tahun lalu.