THOMAS Tuchel memuji kualiti Reece James selepas pemain pertahanan sayap itu menghasilkan satu gol dan satu bantuan jaringan ketika Chelsea membelasah Burnley 4-0.

James baru-baru ini kembali beraksi selepas mengalami kecederaan ketika seri 1-1 dengan Brighton and Hove Albion Disember lalu, bermain lebih sejam dalam kekalahan final Piala EFL Chelsea kepada Liverpool dan muncul dalam kemenangan Piala FA di Luton Town sebelum membintangi aksi di Turf Moor.

Pemain pertahanan sayap England itu menjaringkan gol pembukaan yang luar biasa pada awal separuh masa kedua, melakukan gerakan kemas sebelum melakukan penyudah ke sudut kiri, sebelum membekalkan satu hantaran untuk gol kedua Kai Havertz ketika The Blues menjaringkan tiga gol dalam tempoh lapan minit pada separuh masa kedua.

Dengan 11 penglibatan gol dalam Liga Perdana Inggeris (EPL), James adalah pemain pertahanan pertama dalam lima liga teratas Eropah yang mencatatkan sekurang-kurangnya lima gol dan bantuan musim ini, dan Tuchel memujinya selepas kemenangan selesa itu.

"Kami merinduinya untuk masa yang lama sehingga anda terbiasa dengannya," kata Tuchel. “Ia adalah sembilan minggu dan pada masa ini kami mempunyai kira-kira 25 perlawanan, jadi kami sentiasa cuba mencari penyelesaian dan kami melakukannya sebagai satu pasukan.

“Kami berjaya memenangi perlawanan dan juga gelaran dalam tempoh ini tetapi sebaik dia kembali dan bermain tiga kali, hari ini kali pertama dari awal, anda lihat apa yang anda terlepas.

“[Dia mempunyai] kualiti yang begitu hebat dan ia sangat mengagumkan betapa tegasnya dia dalam latihan dan sekarang juga dalam permainan.

“Posisi [sayap-belakang] ini sangat penting apabila anda bermain dengan struktur [3-4-3] ini dan ia adalah sama di bahagian kiri, jadi ia meletakkan sesuatu dalam perspektif apabila anda melihat apa yang kami terlepas.

"Saya sangat gembira dia kembali seperti ini."