Ramai yang tidak mengetahui khazanah alam tersembunyi di Gunung Stong, Hutan Jelawang dan juga Gua Ikan di negeri ini.

Selain keindahan panorama hutan simpan, air terjun antara tertinggi di dunia dan spesies tumbuhan unik, terdapat juga spesies binatang yang diancam kepupusan di kawasan-kawasan berkenaan.

Antaranya, kera duku atau sloth di Gua Ikan, burung kenyalang badak di Gunung Stong, serta siamang dan serangga unik yang berdepan kepupusan sekiranya tidak dipelihara.

Ini adalah hasil kerja labah-labah 'trapdoor' yang ditemui dalam program eksplorasi ini. - Astro AWANI

Menurut Pengarah Pejabat Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya Kelantan, Mohd Aidil Afizie Daud, spesis berkenaan merupakan antara yang jarang ditemui.

“Kera siambang, kera duku atau sloth binatang pemalu. Burung kenyalang badak, atau hornbill, serangga besar dan pelbagai spesies tumbuhan unik boleh dilihat di Gunung Stong.

"Kesemua ini jenis terancam yang memerlukan pemuliharaan dan kelestarian hutan,” katanya.

Kelibat haiwan yang dipanggil kera duku ini menarik perhatian peserta program. - Astro AWANI

Beliau menjelaskan, pemuliharaan hutan kekal dan khazanah alam di hutan Jelawang, Gunung Stong dan Gua Ikan perlu dilakukan, bukan sahaja melibatkan pihak berkuasa, bahkan pengunjung, bagi memastikan spesies berkenaan terpelihara.

"Tak banyak (spesies diancam kepupusan) yang masih ada di sini.

"Kita akan bincang dengan pihak Jabatan Perhilitan, Jabatan Perhutanan dan Kerajaan Negeri bagi mengekalkan spesies ini sebagai tarikan pelancongan,” katanya.

Beliau bercakap kepada pemberita selepas program Integrasi Jabatan Bomba dan Industri Eko Pelancongan yang diadakan di Gua Ikan dan Gunung Stong selama tiga hari baru-baru ini.

Program tersebut anjuran bersama Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia Kelantan, Pejabat Kementerian Pelancongan, Seni dan Kebudayaan Malaysia Kelantan serta Kelab Media Kelantan Darul Naim (Kemudi).

Program itu turut disertai 45 peserta, termasuk wakil media, pakar kecantikan, jurumekap, ahli kosmetik dan anggota bomba sukarela.

Antara peserta eksplorasi program Integrasi Jabatan Bomba dan Industri Eko Pelancongan di Gua Ikan dan Gunung Stong. - Astro AWANI