KELANTAN atau negeri Cik Siti Wan Kembang sememangnya terkenal dengan makanan tradisi. Namakan apa sahaja, paling terkenal tentunya nasi kerabu, nasi berwarna biru menggunakan daun bunga telang, dimakan bersama ulam-ulaman dan tumis budu serta daging atau ayam bakar sebagai pelengkap hidangan.

Sehingga kini, kerana popularnya nasi kerabu, ia menjadi hidangan bukan sahaja di gerai-gerai tepi jalan tetapi juga diangkat darjatnya dengan dijual di kedai-kedai hipster serta turut sama menjadi menu di hotel-hotel terkenal.

Bagaimanapun ini bukan cerita tentang nasi kerabu, tetapi 5 hidangan rare tetapi wajib dicuba jika ke Kelantan. Kita tengok apa 5 hidangan itu:

Hanya beberapa kedai makan di Kelantan hidangkan Maggi Ketam Nipah. Gambar Astro AWANI

1) MAGGI KETAM NIPAH

Yang biasa kita dengar atau jumpa, mi atau bihun sup yang disediakan bersama udang, daging atau ayam. Yang luar biasa, Maggi dimasak bersama ketam. Di Kelantan, terdapat beberapa kedai yang menjual hidangan bersama ketam, kebanyakannya mengunakan ketam laut. Tetapi yang agak rare di Kelantan, tetapi wajib cuba ialah di kedai Semerak, Pasir Puteh di mana hidangannya ialah Maggi Ketam.

Uniknya hidangan ini, ia menggunakan ketam Nipah, yang hidup di paya bakau.

"Berbezanya ketam nipah dan ketam laut biasa, ketam nipah dimasak semasa ia masih hidup, direbus untuk diambil airnya dijadikan sup sebelum dihidang bersama pilihan sama ada maggi, mi kuning atau bihun. Hidangan ini jadi jarang ditemui kerana sukarnya mendapat bekalan ketam nipah," kata Zulnabli Mohd Nor, peminat tegar Maggi Ketam Nipah.



Perisa Etok kini dipelbagaikan seperti tom yam dan masam manis bagi menarik lebih ramai peminat menggemarinya. Gambar Astro AWANI

2) ETOK

Etok apabila musimnya banyak diperoleh dan dijual secara meluas di bahu jalan di beberapa daerah di Kelantan. Etok, tidak banyak bezanya dengan kepah atau kerang, cuma saiznya lebih kecil sedikit.

Wajib cuba etok jika ke Kelantan kerana kini ia diubah suai pada cara penyediaannya, ditambah perisa seperti masam manis, tom yam, BBQ dan pedas selain terdapat juga perisa biasa iaitu salai menggunakan garam sahaja.



Air Asam Perut dan Lidah perlu disediakan dengan teliti supaya rasanya tidak hamis dan berbau sebaliknya seimbang dengan kelembutan perut dan lidah serta cukup masam dan pedas. Gambar Astro AWANI

3) AIR ASAM PERUT DAN LIDAH

Bunyinya seperti hidangan 'fear factor' tetapi air asam ini sangat istimewa dan lebih mudah didapati lebih-lebih lagi semasa perayaan Hari Raya Korban.

Penyediaannya agak rumit menjadikannya rare dengan tidak banyak kedai makan yang menjual hidangan ini. Ini kerana perut dan lidah lembu perlu dibersihkan dengan teliti, jika tidak akan berbau hamis sebelum direbus dan dimasukkan ke dalam air asam yang disediakan berasingan.

Menu ini menggunakan sejumlah besar limau nipis dan bawang. Ia wajib dicari jika sampai ke Kelantan dan rasanya dijamin tidak mengecewakan.



Ikan Bekok sedap digoreng dan dimakan panas bersama nasi yang masih berwap. Ini makanan yang wajib cuba jika ke Kelantan. Gambar Astro AWANI

4) IKAN BEKOK

"Ia bukan ikan masin tetapi ikan yang direndam dalam air bersama garam dan dijemur sebelum digoreng. Ikan ini dijemur sehari sahaja, jika lebih sehari, ia akan menjadi ikan masin. Itu sebabnya dinamakan ikan bekok (ikan yang dibengkak dalam air garam,'' kata seorang guru warga Kelantan, Intan Suraya Yaakob.

Memang benar, kalau hidangan ikan masin (dipanggil Ikan Kering di Kelantan), begitu banyak kedai makan menyediakan menu ini. Tetapi hanya beberapa restoran dan kedai makan di Kelantan yang menyediakan menu ikan bekok.

Tidak semua ikan sesuai dijadikan ikan bekok. "Paling sedap tentunya ikan gelama, kerana isinya banyak. Tetapi ada juga yang sediakan ikan bekok menggunakan cencaru. Ikan bekok ini sedap digoreng dan dimakan panas-panas bersama nasi yang masih berwap," kata Intan Suraya. Dengan harga yang tidak begitu mahal (sekitar RM2 seekor), tentunya ikan bekok wajib dicuba jika singgah di Kelantan.



Kerutuk Serati semakin sukar didapati hidangannya tetapi makanan ini sedap dan perlu dicuba jika sampai di negeri Cik Siti Wan Kembang. Gambar Astro AWANI

5) KERUTUK SERATI

Kerutuk adalah menu yang agak popular dalam kalangan rakyat Kelantan. Jika melawat negeri ini, anda akan temui pelbagai jenis kerutuk, sebagai contoh kerutuk daging atau ayam. Kerutuk ialah hidangan yang menggunakan rempah khas seperti kari tetapi lebih gelap warnanya disebabkan masa lebih lama diambil untuk menumis selain diletakkan kerisik dan gula merah di dalamnya.

Hanya beberapa kedai menyediakan hidangan kerutuk serati disebabkan bekalannya tidak sebanyak ayam, daging atau itik. Walaupun dalam kumpulan sama, daging serati lebih pejal berbanding itik, itu sebabnya masa lama diambil untuk memasak hidangan ini.

Kalau secara kebetulan melawat Kelantan semasa Ramadan, hidangan ini lebih mudah didapati, khususnya di Bazar Ramadan, tetapi agak sukar untuk dinikmati jika pada hari biasa, bukan cuti sekolah atau musim perayaan. Di sebalik itu, wajib cuba dan cari hidangan rare ini jika ke negeri Cik Siti Wan Kembang.