SIAPA yang tidak kenal dengan kumpulan rock terkenal pada tahun 1970an iaitu Queen yang popular dengan lagu 'Bohemian Rhapsody'.

Lagu itu masih popular ketika ini sehinggakan sekumpulan pemuda di Indonesia yang menggunakan lagu itu secara kreatif dengan menghasilkan video parodi berjudul 'Bohemian Parody' untuk mengajak menyebar mesej positif dan dakwah.

Semenjak filem 'Bohemian Rhapsody' mula ditayangkan pada 23 Oktober lalu, para peminat Queen mula mengimbau kembali saat kegemilangan kumpulan muzik itu dengan menghasilkan pelbagai video parodi berdasarkan lagu tersebut.

Video parodi itu dihasilkan oleh sekumpulan individu bernama Ponpes Tebuireng, Irfan Wahid, Gus Ipang Wahid disertai kawan-kawan mereka.

Ia dimuat naik ke dalam saluran YouTube milik Indonesia Barokah yang kini mempunyai lebih 4,000 langganan.



Mementik Detikcom, Gus Ipang berkata idea penghasilan video itu dibuat rakannya yang risau akan keadaan umat Islam ketika ini yang sering bertelagah.

“Kandungan video itu bukan dibuat untuk menyalahkan mana-mana pihak, tetapi untuk mengingatkan umat Islam mengenai kedamaian dan bertolak-ansur serta menolak caci-maki apatah lagi memukul,” jelasnya.