Penggunaan internet dalam kalangan belia di negara ini semakin membimbangkan apabila golongan itu memperuntukkan kira-kira lapan jam sehari berada dalam talian.

Naib Pengerusi Kanan Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia (MCPF) Tan Sri Lee Lam Thye berkata hasil kajian Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) pada tahun lepas itu menunjukkan golongan belia telah terjebak dengan permasalahan era digital yang dikenali sebagai 'digital drug'.

"Kajian itu juga mendapati bahawa purata penggunaan internet rakyat Malaysia adalah selama enam jam sehari dimana 93.1 peratus pengguna mengakses melalui telefon pintar.

"Amalan yang tidak sihat ini pastinya membimbangkan semua pihak dan mendedahkan rakyat negara ini dengan pelbagai jenayah siber termasuk penipuan dalam talian," katanya kepada pemberita selepas menyempurnakan perasmian penutup Program Pencegahan Jenayah Dalam Kalangan Remaja Peringkat Negeri Kelantan 2019 di sini, pada Rabu.

Lee berkata menyedari wujudnya ancaman dan jenayah siber yang kini semakin berleluasaMCPF telah mengambil langkah menerbitkan buku panduan AWASpada (Awas Media Sosial dan Permainan Dalam Talian) yang dijangka akan diedarkan kepada sekolah di seluruh negara bulan hadapan.

Katanya buku panduan itu bertujuan memberi kesedaran kepada pengguna media sosial mengenai tatacara melayari dan menggunakan media sosial bagi mengelakkan pelajar melakukan atau menjadi mangsa jenayah siber.

-- BERNAMA