DATIN Seri Muhaini Zainal Abidin sememangnya seorang isteri pemimpin yang ‘low profile’.

Mana tidaknya, sepanjang lebih 30 tahun Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob dalam arena politik tanah air, amat jarang nampak kelibat Datin Seri Muhaini di depan khalayak.

Walau tidak selalu menemani Datuk Seri Ismail Sabri, namun sebagai isteri sudah pasti beliau menyokong penuh kerjaya suami tercinta.

Ini dibuktikan melalui perkongsian gambar di media sosial milik Datuk Seri Ismail Sabri dan anak-anak mereka sendiri.


Selesa hanya berada ‘di belakang tabir’, sokongan dan kasih sayang Datin Seri Muhaini terhadap suami, anak-anak, menantu dan cucu tidak berbelah bahagi.

Ada sahaja sesuatu sambutan, tidak kira ketika Hari Raya, Hari Bapa mahupun ulang tahun kelahiran.. pasti sekeluarga ini akan berkumpul.


Pada Jumaat, wajah Datin Seri Muhaini menarik perhatian apabila foto terkini yang dikongsikan Datuk Seri Ismail Sabri menjadi viral di media sosial.

Memuat naik gambar bersama isteri tercinta berserta kapsyen, “Baru nak 'breakfast' berdua… Si Oyen ni nak 'join' jugak,” entri terbaharu itu nyata mencuit tumpuan ramai.

 
Sumber Facebook ismailsabri60

Kebanyakan komen yang ditinggalkan followers Datuk Seri Ismail Sabri mengagumi keakraban pasangan suami isteri itu.


Mengimbas perkahwinan Datuk Seri Ismail Sabri, beliau mendirikan rumah tangga bersama Datin Seri Muhaini pada tahun 1986.

Hasil perkongsian hidup, pasangan ini dikurniakan empat orang anak; seorang perempuan dan tiga lelaki iaitu Datin Nina Sabrina, Gaddafi, Iqbal dan Nashriq.


Anak sulung, Datin Nina Sabrina merupakan isteri kepada pereka fesyen terkenal, Datuk Jovian Mandagie.

Manakala Gaddafi atau lebih dikenali sebagai Dafi pula ialah penyanyi dan bekas peserta program realiti Akademi Fantasia (AF).


Datuk Seri Ismail Sabri yang dilahirkan pada 18 Januari 1960 dan kini berusia 61 tahun.

Beliau memulakan karier sebagai peguam sebelum menceburi bidang politik pada tahun 1987.

Sepanjang lebih 30 tahun berada dalam arena politik tanah air, Datuk Seri Ismail Sabri pernah menyandang beberapa jawatan Menteri Kabinet antaranya Menteri Belia dan Sukan, Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Menteri Kanan Kluster Keselamatan dan Menteri Pertahanan.

Pada 7 Julai lalu, Datuk Seri Ismail Sabri dilantik sebagai Timbalan Perdana Menteri namun melepaskan jawatan tersebut pada 16 Ogos 2021 selepas Tan Sri Muhyiddin meletak jawatan Perdana Menteri Ke-8.


*Artikel asal di Nona


** Setiap Sabtu dan Ahad, AstroAwani.com membawakan artikel santai dan merangkumi pelbagai topik menarik seperti pelancongan, pemotoran, gaya hidup, hobi, kekeluargaan, kesihatan, pengetahuan am, trivia dan banyak lagi. Ikuti #SantaiHujungMinggu !