Sebanyak 50 peratus daripada 956 buah pusat tahfiz yang diperiksa oleh Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia di seluruh negara sejak bulan lalu didapati dalam keadaan tidak selamat.

Ketua Pengarah Bomba dan Penyelamat Malaysia, Datuk Wan Mohd Nor Ibrahim berkata, kesemua pusat itu perlu mengambil tindakan penambahbaikan termasuk menyediakan alat keselamatan kebakaran sekiranya perkara tidak diingini berlaku.

"Kesalahan paling banyak dikesan ialah tidak mempunyai peralatan kebakaran dan hasil pemeriksaan sebanyak 291 notis telah dikeluarkan sehingga 13 Okt.

"Selain itu antara kesalahan lain yang turut perlu diambil perhatian oleh pihak terbabit ialah menyediakan laluan keluar yang mencukupi dan boleh keluar dengan selamat jika berlaku kebakaran," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui media pada majlis perasmian Kempen Keselamatan Kebakaran dan Pameran Inovasi Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia di ruang legar Berjaya Megamall hari ini.

Wan Mohd Nor berkata, selain itu pusat pengurusan tahfiz perlu memberikan penekanan terhadap elemen amaran kebakaran seperti alat pengesan dan penggera kebakaran untuk keselamatan penghuni.

"Pihak bomba sedang mengumpul data berkaitan sebelum hasilnya bakal dibentangkan kepada kerajaan nanti.

"Kita juga memberi tempoh yang bersesuaian kepada mana-mana pusat yang beroperasi dalam keadaan tidak selamat untuk menambah baik aspek keselamatan di bangunan mereka.

"Jika masih berdegil, mereka boleh dikenakan tindakan mengikut undang-undang dengan peruntukan hukuman denda tidak lebih RM5,000 atau penjara tidak lebih lima tahun atau kedua-duanya sekali," katanya.

Beliau turut berharap agar semua pusat tahfiz yang beroperasi memberi kerjasama yang baik bagi mengelak kejadian tidak diingini daripada berulang akibat pengabaian terhadap aspek keselamatan di premis masing-masing.

-- BERNAMA