Penglibatan jenayah dalam kalangan pelajar semakin hari semakin membimbangkan.

Penganalisis jenayah Datuk Shahul Hamid Abdul Rahim berkata, perlakuan mencuri secara kecil-kecilan sewaktu kanak-kanak boleh menyebabkan seseorang individu itu terjerumus dalam jenayah lebih ekstrem.

Katanya, jenayah kecil seperti mencuri duit dan barangan dari rakan sekolah merupakan punca pelajar terlibat dengan jenayah lebih serius pada masa akan datang.

“Jenayah ini bermula di usia muda. Mereka bermula secara kecil-kecilan kemudian berani untuk mencuri duit dan barangan lain.

"Pada mulanya mereka memberi alasan hanya suka-suka, tetapi apabila ia menjadi kebiasaan, perlakuan jenayah akan mula merebak," kata Shahul Hamid kepada Astro AWANI ketika dihubungi pada Sabtu.

Menurutnya, baik datang dari golongan berada mahu pun kurang berada, ada juga pelaku yang terlibat jenayah atas faktor mahu bersaing dengan rakan.

BACA: 10 pelajar asrama akhlak di Pokok Sena meloloskan diri

“Sebagai contoh, bermula daripada menghisap rokok, mereka juga berjinak-jinak kepada salah laku lain seperti menghidu gam dan menghisap dadah.

"Rokok dan dadah kini semakin banyak dijual dan mereka juga memerlukan wang untuk mendapatkannya.

"Jadi, jenayah boleh menjadi lebih besar dan penglibatan pun semakin banyak,” katanya, sambil menambah, senario tersebut boleh berlaku di dalam dan juga di luar kawasan sekolah.

BACA: Pelajar Tingkatan Empat ditangkap kes curi motosikal





Bercakap ketika dihubungi di sini pada Sabtu, Shahul Hamid berkata, pengaruh rakan sebaya yang mengajak mereka melakukan jenayah juga menjadi punca kepada pelajar terlibat dengan jenayah ekstrem.

Dalam pada itu, katanya, ibu bapa perlu dimaklumkan sekiranya anak mereka terlibat dengan salah laku jenayah serta memastikan anak mereka diberi hukuman setimpal sebagai pengajaran.

BACA: Ponteng sekolah catat rekod tertinggi salah laku disiplin 2017

Pada Jumaat, Ketua Polis Negara Tan Sri Mohamad Fuzi Harun berkata pelajar sekolah kini tidak hanya terlibat dengan kegiatan ponteng sekolah, vandalisme dan buli tetapi turut berjinak-jinak dengan jenayah yang lebih ekstrem.

Menurutnya, pembabitan pelajar dalam aktiviti jual beli dadah, salah laku seks, membunuh, menyertai kumpulan kongsi gelap dan militan antara jenayah pernah dicatatkan dalam jurnal juvana.

BACA: KDN minta sekolah tidak sembunyi jenayah libatkan pelajar

Katanya, berdasarkan statistik narkotik, 467 tangkapan melibatkan pelajar sekolah dibuat pada tahun 2017 dan angka tersebut meningkat kepada 577 tangkapan tahun lepas.

Beliau turut menyeru kerjasama rapat antara sekolah dan Pegawai Perhubungan Sekolah (PPS) yang terdiri daripada pegawai polis, yang merupakan mekanisme terbaik mencegah pembabitan pelajar dalam penyalahgunaan dadah dan kegiatan jenayah.