Luahan hati seorang doktor selepas pemergian dua rakannya dalam tahun ini, mendapat perhatian warga media sosial.

Doktor berkenaan, Lutfi Fadil Lokman, menerusi laman Facebook, meluahkan rasa kesal selepas dua rakannya, yang juga doktor, meninggal dunia akibat kemalangan.

Kekesalan Lutfi adalah kerana penyebab kemalangan itu yang dipercayai akibat terlalu letih dan mengantuk selepas bertugas post call duty.

Post call duty merujuk kepada situasi di mana doktor perlu berada di hospital walaupun telah sehari semalam bertugas.

Doktor 1

Melalui status tersebut, Lutfi mempersoalkan keperluan doktor yang bertugas post duty diminta tinggal di hospital sehingga petang, walaupun ramai doktor yang bertugas pada shif waktu siang.

Kata Lutfi, dia kecewa dengan sikap gemar mengungkit yang diamalkan sesetengah pengamal perubatan, terutama mereka yang sudah lama berkhidmat.

Apa yang dimaksudkan Lutfi adalah mengungkit budaya kerja yang diamalkan mereka sebelum ini.

'Masih bangga dengan during my time we worked straight for 2 days?, during my time we never complained? tempelak Lutfi dalam statusnya.

Rata-rata netizen bersetuju dengan luahan Lutfi dan menyifatkan sistem kerja pengamal perubatan seperti doktor di Malaysia perlu diubah.

Doktor 2


Doktor 3


Doktor 4


Doktor 5

Kebanyakannya mahu agar kebajikan para doktor turut diambil berat, selari dengan tanggungjawab besar yang dipikul mereka.

Laporan di media sosial menyebut dua doktor yang meninggal dunia akibat kemalangan itu, ketika itu dalam perjalanan pulang selepas bertugas kira-kira 36 jam.