KUALA LUMPUR: Pemeteraian Kerjasama antara Petronas Abu Dhabi Sdn Bhd dan Abu Dhabi National Oil Company (ADNOC) menunjukkan keupayaan syarikat-syarikat Malaysia di peringkat antarabangsa.

Menurut Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Tengku Zafrul  Abdul Aziz, ia juga mencerminkan hubungan rapat dua hala perdagangan Malaysia dan Emiriah Arab Bersatu (UAE) serta meningkatkan lagi silaturahim kedua-dua buah negara.

"Alhamdulillah, semalam saya telah menyaksikan Petronas Abu Dhabi Sdn Bhd dan Abu Dhabi National Oil Company (ADNOC) memeterai perjanjian yang bersejarah bagi Malaysia dan Emiriah Arab Bersatu (UAE) menerusi kerjasama meneroka dan menilai Unconventional Onshore Block 1 yang meliputi kawasan konsesi 2,000km persegi di wilayah Al Dhafra.

"Harapan saya adalah untuk melihat lebih banyak syarikat Malaysia berjaya di persada antarabangsa dan membuktikan lagi kebolehan Malaysia sebagai pesaing kelas pertama dalam kalangan pemain-pemain industri dunia, InsyaAllah," katanya dalam satu kenyataan, pada Selasa.

Petronas dan ADNOC meterai perjanjian sumber minyak konvensional di Abu Dhabi

Pada majlis itu, Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah dan Presiden UAE Sheikh Mohamed bin Zayed Al Nahyan menyaksikan MoU yang ditandatangani Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan PETRONAS, Datuk Tengku Muhammad Taufik dan Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif ADNOC, Dr SUltan Ahmed Al Jaber.