Sekurang-kurangnya 40 orang awam terbunuh dalam beberapa siri serangan di barat daya Syria pada Rabu, termasuk kejadian bunuh diri di bandar Sweida, menurut sumber rasmi kerajaan.

Serangan tersebut, yang dilakukan oleh kumpulan militan Daish, turut mencederakan hampir 40 orang lain, menurut Pegawai Kesihatan Sweida.

Di kawasan timur laut bandar Sweida, kumpulan pengganas itu melakukan serangan serentak di beberapa kampung.

Menurut media tempatan, kumpulan tersebut turut berbalas tembakan dengan tentera kerajaan yang mengawal kawasan itu.

Di pusat bandar Sweida, sekurang-kurangnya dua ahli kumpulan pengganas melakukan serangan bunuh diri berdekatan dengan sebuah pasar manakala seorang lagi di daerah yang berlainan, menurut stesen televisyen tempatan.

Agensi berita tempatan SANA melaporkan, dua ahli kumpulan pengganas ditembak mati oleh anggota tentera kerajaan sebelum mereka meledakkan bom pada badan mereka.

Gabenor Sweida Amer al-Eshi berkata, pihak berkuasa juga telah berjaya menahan seorang lagi anggota kumpulan pengganas sebelum sempat melakukan serangan.

"Bandar Sweida kini telah dikawal rapi dan keadaan telah kembali kepada sedia kala," katanya kepada stesen televisyen tempatan Ikhbariyah TV.

Tahun lepas, kumpulan militan Daish telah berjaya diusir daripada hampir kesemua kawasan yang mereka pernah kuasai di Syria menerusi beberapa operasi oleh tentera Rusia dan kumpulan bersenjata yang disokong Amerika Syarikat.

Sejak itu, Presiden Bashar al-Assad telah mengarahkan tentera kerajaan untuk mengusir anggota kumpulan pengganas tersebut yang masih berada di bandar Damsyik dan Homs yang terletak di barat daya negara itu.

Menurut badan Pemantau Hak Asasi Manusia Syria (SOHR), anggota tentera kerajaan telah bertempur dengan kumpulan pengganas yang menyerang beberapa kampung di timur laut bandar Sweida.

Mereka dibantu oleh beberapa pesawat tentera udara yang melakukan serangan udara ke atas beberapa tempat persembunyian kumpulan Daish yang merancang memasuki kawasan perkampungan di Douma, Tima dan al-Matouna, lapor media tempatan.

Dengan bantuan serangan udara tentera Rusia, tentera Syria telah melakukan serangan bertubi-tubi ke atas kumpulan militan Daish yang berada di Bukit Golan, di sempadan Israel.

Satu lagi kawasan yang masih dipegang oleh kumpulan itu adalah di Lembangan Yarmouk namun ia juga diserang berkali-kali oleh pihak tentera kerajaan dalam satu operasi di Wilayah Deraa dan Quneitra.