ANTARA pelbagai berita antarabangsa yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah yang paling menjadi tumpuan sepanjang hari ini, Selasa, 15 September 2020.

1) COVID-19: 34 kes baharu di Singapura, sifar kes dalam komuniti dua hari berturut-turut

Singapura mengesahkan terdapat 34 kes baharu COVID-19 dalam tempoh 24 jam lepas dengan sifar kes dalam komuniti untuk dua hari berturut-turut.

2) COVID-19: Indonesia catat 3,507 kes positif baharu, 124 lagi kematian dalam tempoh 24 jam

Indonesia mencatatkan 3,507 kes positif baharu COVID-19 dalam tempoh 24 jam, menjadikan jumlah kes positif keseluruhan di republik itu kini 225,030 kes.

3) COVID-19: Kes positif global lebih 29.136 juta

Jumlah kumulatif kes positif global COVID-19 kini melebihi 29 juta, disumbang hampir 300,000 jangkitan baharu dalam tempoh 24 jam.

4) Apple Watch Series 6, iPad Air baharu antara tumpuan pelancaran produk Apple bagi 2020

Cip pemprosesan yang lebih pantas, serta meter oksigen darah merupa antara ciri-ciri terbaharu dalam Apple Watch Series 6, yang dijangka bakal menjadi tumpuan dalam Majlis Pelancaran Produk Utama syarikat teknologi global, Apple Inc, untuk tahun ini.

5) Projek perumahan hijau di China 'makan tuan', tak terjaga hingga jadi hutan mengerikan

Menurut akhbar tempatan, Global Times, meskipun kesemua 826 unit di apartmen Qiyi City Forest Garden di bandar raya Chengdu, China itu terjual April lalu namun setakat ini, bangunan itu hanya dihuni kira-kira 10 keluarga.

6) Kebakaran hutan California: Api merebak sehingga kawasan pergunungan Los Angeles

Kebakaran hutan yang melanda kawasan pergunungan Los Angeles, Amerika Syarikat dilaporkan merebak sehingga 145 kilometer persegi pada Isnin.

7) Oracle akan kendalikan operasi TitTok di AS

Pemilik TikTok memilih Oracle untuk mengendalikan operasinya di Amerika Syarikat. Ini berbanding Microsoft yang selama ini dilaporkan menjadi pembida utama ke atas operasi TikTok di Amerika selepas arahan pengharaman oleh Presiden Donald Trump.

8) Britain meterai perjanjian perdagangan dengan Jepun

Pemangku Setiausaha Perdagangan Antarabangsa Britain memberitahu negara itu berjaya meterai perjanjian perdagangan dengan Jepun minggu lalu. Ini membuktikan Britain mampu laksana perjanjian lebih cepat dengan negara lain berbanding dengan Kesatuan Eropah, EU.

9) Actor John Boyega quits Jo Malone over Chinese ad

British actor John Boyega on Tuesday said he had stepped down as brand ambassador for fragrance company Jo Malone, after he was replaced in an aftershave advertising campaign in China.

10) Potential sign of life detected on inhospitable Venus

Scientists said on Monday (Sep 14) they have detected in the harshly acidic clouds of Venus a gas called phosphine that indicates microbes may inhabit Earth's inhospitable neighbour, a tantalizing sign of potential life beyond Earth.