ANTARA pelbagai berita luar negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah antara yang paling menjadi tumpuan sepanjang hari ini, Sabtu, 14 November 2020.

1) COVID-19: Kes positif lebih 53.1 juta, korban cecah 1.3 juta

JUMLAH kumulatif kes positif global COVID-19 kini melepasi 53.1 juta.

Ini berikutan ratusan ribu kes baharu direkodkan dalam tempoh 24 jam lepas.

2) 7 maut akibat COVID-19, majlis perkahwinan kecil jadi punca

Jika ada mempersoalkan mengapa acara atau majlis kecil dengan tetamu tidak ramai tidak dibenarkan ketika musim pandemik, ini jawapannya.

Sebuah majlis perkahwinan berlangsung 7 Ogos lalu di sebuah gereja di Maine, Amerika Syarikat, dan hanya membabitkan 55 tetamu.

3) COVID-19: Greece sahkan akan beri vaksin secara percuma

Perdana Menteri Greece mengesahkan kerajaan akan memberikan vaksin COVID-19 secara percuma kepada rakyatnya apabila tersedia kelak.

Kyriakos Mitsotakis turut menyatakan negara itu akan menerima penghantaran pertama vaksin pada awal 2021.

4) COVID-19: Indonesia mulakan kempen vaksinasi besar-besaran bulan depan - Jokowi

Indonesia akan memulakan kempen vaksinasi COVID-19 secara besar-besaran pada akhir tahun ini.

Presiden Joko Widodo memberitahu Reuters bahawa perancangan sudah dilakukan untuk mengedarkan vaksin ke seluruh negara.

5) Nak pakai pelitup muka, tapi tetap mahu tunjuk 'muka'... ini penyelesaiannya!

Jorge Roriz, 65, sudah lama menggunakan kemahiran seninya untuk mencipta dunia magis, terutamanya dalam sambutan kebudayaan Carnival Rio de Janeiro yang diserikan kostum berwarna-warni serta kenderaan berhias.

Kini, dalam musim pandemik koronavirus yang belum berakhir, dia memanfaatkan bakat seninya untuk menghasilkan pelitup muka yang tidak 'menutup' ciri-ciri wajah pemakainya, sebaliknya kelihatan mirip wajah asal.

6) ASEAN, New Zealand perlu terus kukuhkan kerjasama perangi keganasan - Muhyiddin

ASEAN dan New Zealand perlu meneruskan usaha mengukuhkan kerjasama dan kolaborasi dalam mendepani cabaran getir pasca-pandemik, termasuk berkaitan aspek keselamatan dan keganasan.

Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata ketika tumpuan diberikan dalam mengatasi cabaran itu, kerjasama dan kesepakatan lebih komprehensif juga diperlukan untuk menangani ancaman keselamatan, terutamanya berkaitan migrasi, keselamatan siber serta keganasan dan ekstremisme.

7) Sidang Kemuncak Tahunan ASEAN-Australia bermula tahun depan - Muhyiddin

ASEAN gembira menerima cadangan Australia bagi menganjurkan Sidang Kemuncak Tahunan ASEAN-Australia, bermula tahun depan, kata Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Muhyiddin ketika menyampaikan Kenyataan Bersama ASEAN pada Sidang Kemuncak Dwitahunan kedua ASEAN-Australia berkata, perkumpulan itu komited untuk bekerjasama dengan Australia bagi memperluas dan mengukuhkan perkongsian strategik dalam semua bidang dan lapangan bagi kepentingan bersama ke arah keamanan, kestabilan serta kemakmuran serantau dan global.

8) UNSC perlu jujur tangani konflik Israel-Palestin - Muhyiddin

Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNSC) perlu jujur memainkan peranannya sebagai orang tengah kepada pihak terbabit dalam kancah konflik Israel-Palestin bagi memastikan keamanan, keselamatan dan kestabilan yang berterusan di rantau itu, kata Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Perkara itu disuarakan perdana menteri pada Sidang Kemuncak Asia Timur (EAS) ke-15 hari ini, yang menyeru masyarakat antarabangsa, terutama PBB memikul tanggungjawab penuh berdasarkan piagamnya dalam menyelesaikan konflik.