ANTARA pelbagai berita luar negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah antara yang paling menjadi tumpuan sepanjang hari ini, Khamis, 19 Ogos 2021.

1. Krisis Afghanistan: WHO bimbang kesihatan wanita

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) menyuarakan kebimbangan terhadap krisis kemanusiaan yang berlaku di Afghanistan.

2. Penarikan tentera dari Afghan: Tindakan Biden sangat memalukan - Trump

Bekas presiden Amerika Syarikat Donald Trump menempelak tindakan Joe Biden dalam menangani penarikan keluar tentera negaranya dari Afghanistan.

3. Itali mulakan misi evakuasi dari Kabul

Sebuah jet Angkatan Udara Itali menerbangkan 86 penumpang ke lapangan terbang utama Rom dari Kabul setelah Taliban berkuasa di Afghanistan.

4. Angka kematian akibat gempa bumi di Haiti meningkat kepada 2,189

Angka korban akibat gempa bumi di Haiti meningkat kepada 2,189 orang, lapor Sputnik memetik Associated Press.

5. COVID-19: Kesihatan mental perlu diberi perhatian - PAHO

Pertubuhan Kesihatan Pan Amerika (PAHO) pada Rabu memberi amaran peningkatan krisis kesihatan mental di seluruh benua Amerika susulan pandemik COVID-19.

6. Tiga pemimpin tunjuk perasaan Thailand yang ditahan positif COVID-19

Tiga pemimpin tunjuk perasaan antikerajaan Thailand yang disahkan positif COVID-19 ketika berada dalam tahanan dilaporkan dalam keadaan baik, menurut Jabatan Penjara.

7. Vaksin COVID-19: AS beri 'booster shot' bermula September

Pihak berkuasa kesihatan Amerika Syarikat (AS) mengumumkan perancangan untuk memberikan suntikan penggalak COVID-19 atau booster shot dalam usaha membendung penularan varian Delta.

8. COVID-19: Penerbangan khas bawa pulang pelancong Australia terkandas di Bali

Lebih 100 warga Australia meninggalkan Bali, Indonesia dengan penerbangan khas yang diatur kerajaan Australia, pada Rabu.

9. 47 termasuk 30 orang awam terbunuh dalam serangan pemberontak di Burkina Faso

Seramai 47 termasuk 30 orang awam, 14 tentera dan tiga anggota bantuan, terbunuh dalam satu serangan pemberontak pada Rabu di wilayah Sahel utara Burkina Faso, lapor Xinhua.

10. Syria terima lebih 35,000 dos vaksin AstraZeneca

Bekalan baharu vaksin COVID-19 tiba di barat laut Syria pada Selasa selepas lebih daripada sebulan sempadan negara itu dibuka.