ANTARA pelbagai berita luar negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut antara yang paling menjadi tumpuan sepanjang Isnin, 29 November 2021.

1. 2 penumpang dari Singapura ke Sydney disah positif varian Omicron

DUA pengembara yang menggunakan penerbangan dari Singapura ke Sydney pada Ahad telah disahkan dijangkiti varian Omicron, kata Kementerian Kesihatan New South Wales (NSW Health) pada Isnin.

2. Varian Omicron: Jepun sekat ketibaan pelancong asing

Perdana Menteri Jepun Fumio Kishida berkata kerajaan akan melarang kemasukan baharu semua warga asing mulai Selasa berikutan kebimbangan terhadap varian Omicron.

3. Singapura terbuka terima cadangan baharu dari Malaysia berkaitan HSR - Hsien Loong

Lee berkata Kementerian Pengangkutan dari kedua-dua negara akan membincangkan perkara tersebut dan Singapura berharap menerima butiran lebih terperinci dari Malaysia.

4. VTL: Lebih banyak laluan, destinasi akan dibuka antara Malaysia-Singapura - PM

Pembukaan semula sempadan Malaysia-Singapura melalui Laluan Perjalanan Vaksinasi (VTL) akan memberi impak positif terhadap sosioekonomi kedua-dua negara.

5. Varian Omicron: Indonesia sekat pelawat dari 4 lagi negara

Indonesia pada Isnin menyenaraikan empat lagi negara iaitu Angola, Hong Kong, Malawi dan Zambia ke dalam senarai yang dikenakan sekatan sebagai langkah berjaga-jaga terhadap varian Omicron.

6. CEO Twitter Jack Dorsey akan berundur - Sumber

KETUA Eksekutif (CEO) Twitter Inc, Jack Dorsey dijangka akan mengundurkan diri dengan penggantinya sudah dikenal pasti, kata sumber kepada Reuters.

7. COVID-19: Afrika Selatan jangka gelombang ke-4 akibat Omicron

Purata kes sepanjang minggu meningkat kepada 1,600 daripada 500 kes pada minggu sebelumnya

8. AS cadang adakan sidang kemuncak bersemuka dengan ASEAN pada Jan 2022

Amerika Syarikat dilaporkan merancang menganjurkan sidang kemuncak secara bersemuka antara Presiden Joe Biden dan pemimpin negara anggota ASEAN, di Washington pada Januari 2022.

9. Pereka fesyen Louis Vuitton, Off-White Virgil Abloh meninggal dunia

Menurut keluarga Abloh, beliau disahkan mengidap cardiac angiosarcoma dua tahun lalu, barah di dalam jantung yang jarang berlaku.

10. Standard Manchester City tidak pernah turun sepanjang enam tahun, kata Guardiola

City menewaskan Everton 3-0 dalam EPL minggu lalu sebelum mengatasi PSG dalam UCL Khamis lalu.