ANTARA pelbagai berita luar negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah antara yang paling menjadi tumpuan sepanjang Selasa, 30 Ogos 2022.

1. Pakistan rekod 1,136 kematian akibat banjir

Pakistan berada di barisan hadapan krisis iklim dunia selepas monsun yang menyebabkan banjir kali ini mengorbankan lebih 1,136 nyawa.

2. IMF luluskan perjanjian pinjaman Pakistan, akan keluarkan AS$1.1 bilion

Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF) pada Isnin meluluskan perjanjian pinjaman dengan Pakistan untuk mengeluarkan kira-kira AS$1.1 bilion dalam pembiayaan baharu untuk membantu negara itu mengatasi kemelut ekonominya.

3. Kritik konsert dan acara hiburan, bekas imam Masjidil Haram dipenjara 10 tahun

Mahkamah Rayuan Arab Saudi telah menjatuhkan hukuman penjara 10 tahun kepada bekas imam Masjidil Haram dan pendakwah terkemuka , Sheikh Saleh Al Talib.

4. Pengeboman Bali: Umar Patek bakal bebas, kesal peranan sebagai pembuat bom

Seorang militan Indonesia yang akan dibebaskan, menyatakan kekesalan atas peranannya dalam insiden pengeboman maut di Bali pada tahun 2002.

5. Ukraine tawar kongsi tenaga dengan Eropah

Presiden Ukraine Volodymyr Zelenskyy menawarkan untuk berkongsi tenaga dengan Eropah yang berada di tengah-tengah krisis tenaga sejak pencerobohan Rusia ke atas Ukraine.

6. Rakyat Bangladesh berdepan penyakit kronik di perut

Semakin ramai rakyat Bangladesh menghadapi penyakit kronik di bahagian perut akibat tabiat pemakanan dan penjagaan kesihatan yang lemah, yang mendorong peningkatan penjualan ubat gastrik dan anti-asid.

7. Potong gaji penjawat awam bagi tangani inflasi - PM Korea Selatan

Perdana Menteri Korea Selatan Han Duck-soo pada Isnin berkata bahawa terdapat keperluan untuk mengurangkan gaji penjawat awam demi menangani inflasi.

8. Menteri Kesihatan Indonesia positif COVID-19

Menteri Kesihatan Indonesia Budi Gunadi Sadikin disahkan positif COVID-19 dan akan menjalankan tugasnya secara isolasi hingga simptom yang dialami sembuh.

9. Dua juruterbang digantung tugas, bertumbuk dalam kokpit

Dua juruterbang Air France digantung tugas gara-gara bertumbuk di dalam kokpit ketika penerbangan Geneva-Paris pada Jun lalu.

10. Astro AWANI-Sputniknews.com bentuk kerjasama strategik

Saluran berita paling dipercayai di Malaysia, Astro AWANI dan Sputniknews.com membentuk kerjasama strategik sebagai usaha memperhebat penyediaan kandungan berita alternatif mengenai Rusia dan hal ehwal antarabangsa.