ANTARA pelbagai berita luar negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah yang paling menjadi tumpuan sepanjang Rabu, 7 Februari 2024.


1. Serangan ke atas Rafah boleh sebabkan kehilangan nyawa dalam skala besar - PBB

Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) pada Selasa memberi amaran bahawa serangan berterusan Israel ke atas bandar Rafah di selatan Gaza boleh menyebabkan kehilangan nyawa orang awam dalam skala besar dan menggesa setiap usaha yang mungkin untuk menghentikan serangan itu.



2. 123 wartawan terbunuh di Gaza sejak 7 Okt

Seramai 123 wartawan Palestin telah terbunuh sejak Israel melancarkan serangan ke atas Semenanjung Gaza, menurut pejabat kerajaan di wilayah terkepung itu pada Selasa, lapor Agensi Berita Jordan (PETRA).


3. Tiada normalisasi dengan Israel tanpa Palestin yang merdeka - Arab Saudi

Arab Saudi menegaskan tidak akan menormalisasi hubungan dengan Israel melainkan Palestin diiktiraf sebagai negara merdeka mengikut sempadan 1967 dengan Baitulmaqdis Timur sebagai ibu negara dan pencerobohan di Gaza dihentikan.


4. Hamas balas cadangan pembebasan tebusan Gaza

Pasukan pejuang Palestin, Hamas dilaporkan telah menjawab cadangan yang bertujuan untuk membebaskan tebusan yang tinggal di Gaza dan menghentikan pertempuran, umum Perdana Menteri Qatar Sheikh Mohammed bin Abdulrahman Al Thani dan Setiausaha Negara Amerika Syarikat (AS) Antony Blinken pada Selasa.


5. Bekas Presiden Chile, Sebastian Pinera maut nahas helikopter

Bekas Presiden Chile, Sebastian Pinera meninggal dunia dalam nahas helikopter di selatan negara itu.


6. Perubahan iklim, El Nino punca kebakaran hutan Chile

Perubahan iklim dan fenomena El Nino dikenal pasti sebagai punca utama kebakaran hutan terburuk dalam sejarah bencana alam di Chile yang meragut nyawa 131 orang.


7. Kerajaan, pemimpin Amerika Latin ucap takziah pemergian Sebastian Pinera

Kerajaan dan para pemimpin di seluruh Amerika Latin menzahirkan ucapan takziah atas kematian bekas Presiden Chile, Sebastian Pinera dalam nahas helikopter di selatan negara tersebut pada Selasa.


8. PEMILU 2024: Anies lelah, Prabowo samar-samar dan Ganjar…?

Prestasi calon presiden Anies Baswedan, Prabowo Subianto dan Ganjar Pranowo pada pusingan terakhir Debat Capres yang berlangsung pada 4 Februari lalu dilihat sedikit menurun.


9. Pemimpin dunia kirim doa buat Raja Charles III

Sebilangan pemimpin dunia mengirim doa buat Raja England, Raja Charles III yang disahkan menghidap kanser seperti yang diumumkan oleh Istana Buckingham.


10. Ketua ajaran sesat Kenya didakwa bunuh lebih 190 kanak-kanak

Seorang ketua ajaran sesat dan puluhan pengikutnya berdepan dakwaan di mahkamah Kenya atas jenayah membunuh lebih 200 individu yang mana 191 daripada mangsa terdiri daripada kanak-kanak.