ANTARA pelbagai berita luar negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah antara yang paling menjadi tumpuan sepanjang Jumaat, 5 April 2024.


1. Israel tambah laluan bantuan ke Gaza selepas tekanan AS - White House

Israel bersetuju membuka laluan tambahan bagi penghantaran bantuan kemanusiaan yang amat diperlukan ke Gaza, umum White House pada Khamis.



2. WCK mahu siasatan bebas terhadap serangan Israel ke atas petugas kemanusiaan

The World Central Kitchen (WCK) pada Khamis meminta supaya satu siasatan bebas diadakan terhadap serangan udara Israel yang menyasarkan kenderaan pertubuhan itu dan membunuh tujuh petugas bantuan kemanusiaannya di Gaza, lapor Agensi Berita dan Maklumat Palestin (WAFA).


3. Malaysia sedia berikan bantuan tambahan bagi misi kemanusiaan rakyat Palestin

Kerajaan menyatakan kesediaan memberikan bantuan tambahan bagi misi kemanusiaan untuk rakyat Palestin, selepas Israel membenarkan penghantaran bantuan melalui pintu sempadannya dengan utara Semenanjung Gaza.


4. Penduduk Taiwan kembali jalani rutin harian selepas gempa kuat

Penduduk di Taiwan kembali menjalankan rutin dan aktiviti harian mereka di celah-celah bangunan yang runtuh dan hampir menyembah bumi selepas bandar itu dilanda gempa bumi terburuk dalam tempoh 25 tahun pada Selasa.


5. Presiden Jokowi lawat pasar di Wilayah Jambi

Presiden Joko Widodo yang kini dalam rangka lawatan kerja ke Wilayah Jambi meneruskan rutinnya melawat pasar-pasar pada Khamis untuk memeriksa kemudahan itu dan bekalan barangan keperluan.


6. Sebahagian umat Islam di Jogjakarta sambut 1 Syawal hari ini

Nampak pelik tetapi itulah realitinya apabila sebahagian umat Islam di daerah Panggang, Gunungkidul di Jogjakarta, Indonesia menyambut 1 Syawal pada Jumaat, 5 April 2024.


7. Taufan Gamane: Madagascar isytihar bencana negara

Kerajaan Madagascar mengisytiharkan bencana negara berikutan kerosakan akibat taufan tropika Gamane, yang membadai pulau itu pada akhir Mac, lapor Sputnik.


8. Warga Kuwait mengundi dalam Pilihan Raya Parlimen

Pengundi di Kuwait keluar mengundi pada Khamis untuk memilih Ahli Parlimen mereka, pilihan raya pertama di bawah Amir Kuwait baharu, Sheikh Meshal Al-Ahmad Al-Sabah yang mengambil alih tampuk pemerintahan negara itu tahun lepas, lapor Agensi Anadolu (AA).


9. Tiada syarikat dilantik untuk projek Kereta Api Trans-Borneo - Kerajaan Brunei

Kerajaan Brunei tidak ada menawarkan atau melantik sebarang syarikat tempatan atau antarabangsa untuk melaksanakan projek Kereta Api Trans-Borneo.


10. Apple buang ratusan pekerja sebab projek dibatalkan

Pelbagai syarikat teknologi sedia membuang sejumlah pekerja sejak penghujung tahun lepas – dalam usaha mengoptimasikan kos, menjadikan operasi lebih efisien, serta ada juga disebabkan oleh penggunaan kecerdasan buatan dan sebagainya. Terbaru, Apple dilaporkan turut membuang sekitar 700 orang pekerja di syarikat berkenaan.