Thailand terus meningkatkan ujian jangkitan COVID-19 dan pengesanan kontak bagi mengelak kemunculan satu gelombang jangkitan, selepas seorang deejay berumur 37 tahun yang ditahan kerana kesalahan berkaitan dadah didapati positif virus berkenaan pada 3 Sept lepas.

Jabatan Kawalan Penyakit Thailand dalam satu kenyataan berkata susulan pengesanan itu sejumlah 990 orang dianggap sebagai berisiko; termasuk anggota keluarga, tahanan serta orang ramai yang berada di mahkamah semasa deejay itu dibicarakan, terpaksa menjalani ujian COVID-19 sehingga kini.

Daripada jumlah itu 118 dianggap sebagai amat berisiko, 856 diklasifikasikan sebagai berisiko rendah, manakala 16 lagi di dalam siasatan.

"Sehingga kini sejumlah 520 orang telah disahkan negatif, manakala 470 lagi masih menunggu keputusan. Pegawai kesihatan sedang mengesan mereka yang berkemungkinan terdedah kepada pesakit itu di pusat membeli belah di Suksawat, Samut Prakan.

"Siasatan masih sedang dijalankan bagi mengawal penularan virus berbahaya itu," menurutnya.

Penyakit yang disahkan positif pada 3 Sept itu merupakan jangkitan tempatan pertama COVID-19 di Thailand selepas 100 hari.

Deejay di tiga pub dan restoran di ibu kota Thailand itu disahkan positif semasa ujian rutin di penjara Bangkok, di mana deejay itu ditahan atas kesalahan berkaitan dadah.

Dalam tempoh 24 jam lepas, seorang warga Thai yang baru pulang dari India disahkan positif terhadap ujian COVID-19, menjadikan jumlah keseluruhan kepada 3,455 kes dengan 58 kematian.

-- BERNAMA