WELLINGTON: Rakyat New Zealand keluar mengundi pada pilihan raya umum, susulan peletakan jawatan mengejut bekas perdana menteri Jacinda Ardern pada Januari lalu, lapor Agensi Berita dpa.

Pilihan raya pada Sabtu itu menyaksikan pertembungan "dua Chris", penyandang Chris Hipkins dari Labour Party menentang Christopher Luxon dari National Party.

Hipkins mengambil alih jawatan perdana menteri selepas peletakan jawatan Ardern yang memimpin negara itu dari tahun 2017 hingga 2013.

Parti New Zealand First yang dipimpin oleh Winston Peters kemungkinan akan menjadi penentu utama dalam Parlimen negara itu selepas pilihan raya.

Gabungan berhaluan kanan National, ACT dan New Zealand First dilihat mendahului dengan margin yang kecil.

Peters dan Hipkins menolak untuk bekerjasama, manakala National Party telah menyatakan mengenai kemungkinan "pilihan raya kedua" diadakan jika terpaksa berunding dengan Peters selepas pilihan raya.

Keputusan awal akan diumumkan secara berperingkat selepas pengundian ditutup.

Untuk membentuk kerajaan, sebuah parti atau gabungan perlu menang sekurang-kurangnya 61 daripada 120 kerusi Parlimen.

Bagaimanapun, pilihan raya kecil berlangsung pada 25 November berikutan kematian Neil Christensen dari ACT seminggu sebelum pilihan raya umum, menjadikan terdapat seramai 121 Ahli Parlimen.

Lebih 1.1 juta daripada 3.8 juta pengundi yang layak telah mengundi awal pada Jumaat.

Pusat pengundian akan ditutup pada pukul 7 malam (0600 GMT).

-- BERNAMA