Lebih dua ribu penunggang basikal menyertai kempen "Pagi Bebas Kenderaan" anjuran Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) pada Ahad.

Selain menggalakkan gaya hidup sihat, acara bulanan itu diadakan bertujuan mengurangkan kadar pelepasan gas karbon dioksida di kota raya berkenaan.

Datuk Bandar Kuala Lumpur, Datuk Seri Ahmad Phesal Talib percaya kempen seumpama ini mampu mencetuskan minat kalangan warga kota untuk menggunakan basikal sebagai pengangkutan pilihan utama.

"Kita akan terus memberikan perhatian kepada bagaimana menggerakkan minat masyarakat daripada kanak-kanak hingga dewasa untuk berbasikal kerana aktiviti berbasikal ini adalah aktiviti yang sihat secara khususnya tetapi pada masa sama juga kita mesti mempromosikan basikal sebagai salah satu kaedah pengangkutan."

Antara jalan yang akan ditutup setiap Ahad pertama setiap bulan.

Bagi menjayakan kempen ini, beberapa jalan utama di sekitar pusat bandar raya akan ditutup kepada kenderaan bermotor bermula pukul 7.30 hingga 9.30 pagi pada Ahad pertama setiap bulan.

Antara yang ditutup ialah Jalan Raja Laut, Jalan Sultan Ismail, Jalan Tuanku Abdul Rahman, Jalan Raja Chulan dan Jalan Tun Perak.

Hanya bas dan teksi sahaja dibenarkan melalui jalan berkenaan menggunakan lorong khas yang disediakan.

Kempen "Pagi Bebas Kenderaan" merupakan salah satu daripada acara yang terkandung dalam Festival Kuala Lumpur Extravaganza sempena Tahun Melawat Malaysia 2014.

DBKL turut bercadang juga memperbanyakkan laluan basikal di sepanjang sungai di ibu negara menerusi Projek "River Of Life" bagi mempromosikan Kuala Lumpur sebagai destinasi pelancongan rekreasi.