KUALA LUMPUR: Datuk Seri Najib Tun Razak mempersoalkan tindakan Kerajaan Negeri Selangor yang dilapor mempertimbang kemungkinan merobohkan Stadium Shah Alam.

Bekas perdana menteri itu berkata, stadium itu sarat dengan sejarah dalam kancah bola sepak tempatan dan berkapasiti 80,300 orang, menjadikannya antara yang terbesar di Asia dan dunia.

"(Stadium Shah Alam) tidak boleh dipisahkan dengan Selangor FC sebagaimana Old Trafford dan Anfield dikaitkan rapat dengan Manchester United dan Liverpool.

"Hanya dibina pada tahun 1994, umur stadium cuma 14 tahun sebelum penjagaannya diambil alih oleh kerajaan PR/PH (Pakatan Rakyat / Pakatan Harapan) pada tahun 2008, dan selepas 14 tahun PH jaga, stadium ini dikatakan mengalami kerosakan teruk dan tidak dapat diselamatkan?

"Bakal diroboh dan diganti dengan stadium baharu berkapasiti 30,000 hingga 40,000 sahaja dengan alasan stadium yang lebih kecil adalah lebih mudah dijaga? 

"Kurang separuh dengan Stadium Alam Shah?" 

"Apa yang PH buat dalam tempoh 14 tahun yang mereka jaga stadium ini? Kenapa apa yang jatuh ke tangan PH akan hancur?"

"Stadium Merdeka berpuluh tahun lebih tua. Takde pulak kita pernah nak robohkan," soal Najib dalam muat naik di Facebook, pada Selasa.


Sebelum ini, media melaporkan Menteri Besar Datuk Seri Amirudin Shari, tidak menafikan terdapat cadangan untuk merobohkan Stadium Shah Alam dan pihaknya akan menjelaskan secara terperinci mengenai cadangan pembangunan terbaharu stadium itu pada 16 Julai ini.


BERITA BERKAITAN

Sayang kalau nak roboh, bina baharu Stadium Shah Alam - Noh Omar 

NGO Selangor bantah cadangan roboh Stadium Shah Alam 

Roboh Stadium Shah Alam masih dalam perbincangan 

'Masa depan Stadium Shah Alam diputuskan dalam masa terdekat' 

Stadium Shah Alam dijadikan tempat pesakit COVID-19 berita palsu - Polis 

Stadium Shah Alam gagal capai piawaian keselamatan 

Stadium Shah Alam akan dibaik pulih secara berperingkat 

Kawasan Stadium Shah Alam digenangi air selepas hujan hampir sejam