ANTARA pelbagai berita luar negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah yang paling menjadi tumpuan sepanjang Isnin, 22 April 2024.


1. Gaza Freedom Flotilla: Keselamatan peserta misi diberi keutamaan - FFC

Freedom Flotilla Coalition (FFC) beri jaminan bahawa keselamatan setiap peserta yang terlibat dalam misi pelayaran Break the Siege of Gaza Freedom Flotilla akan diberi keutamaan sepanjang misi berlangsung.



2. Gaza Freedom Flotilla: Setiap peserta akan diwakili peguam dilantik FFC

Setiap peserta yang terlibat dalam misi pelayaran Break the Siege of Gaza Freedom Flotilla akan diwakili peguam yang dilantik Freedom Flotilla Coalition (FFC).


3. Gagal jalankan tugas, Ketua Perisikan Tentera Israel letak jawatan

Ketua Perisikan Tentera Israel, Mejar Jeneral Aharon Haliva, dilapor meletak jawatan dan akan melepaskan jawatan tersebut sebaik penggantinya dilantik.


4. Bayi di Gaza diselamatkan dari rahim ibu yang syahid dalam serangan Israel

Seorang bayi perempuan selamat dibedah keluar dari rahim ibunya yang terbunuh bersama suami dan anak yang lain akibat serangan Israel di bandar Rafah di Gaza yang turut mengorban 19 lagi nyawa orang awam, kata pegawai kesihatan Palestin.


5. Iran telah pamer kekuatannya kepada Israel - Ayatollah Ali Khamenei

Pemimpin tertinggi Iran, Ayatollah Ali Khamenei telah memuji angkatan tentera negara itu atas "kejayaan" mereka selepas Tehran melancarkan serangan langsung yang tidak pernah berlaku sebelum ini ke atas Israel minggu lalu.


6. Tiga rakyat Malaysia kayuh basikal tiba di Madinah

Selepas 105 hari melakukan pengembaraan berbasikal dari Kuala Lumpur, tiga rakyat Malaysia termasuk pasangan suami isteri berjaya tiba di Madinah, Arab Saudi pada Jumaat lepas (19 April) dalam misi menunaikan rukun Islam kelima, ibadat haji.


7. Konflik Asia Barat: Jemaah Haji jangan bimbang, tumpu perhatian kepada ibadat - TH

Jemaah haji dinasihatkan untuk tidak merasa bimbang dengan konflik di Asia Barat ketika ini dan menumpukan perhatian sepenuhnya kepada ibadat haji mereka.


8. Kekacauan di Asia Barat perlukan pengendali lapangan terbang proaktif tangani perubahan penerbangan - Pakar

Pengendali lapangan terbang harus proaktif memanfaatkan dan mengambil langkah bersesuaian bagi menangani perubahan dalam ketibaan dan pelepasan pesawat untuk mengurangkan sebarang senario kelam-kabut di lapangan terbang jika konflik Asia Barat terus meningkat, kata pakar penerbangan.


9. Tujuh maut kereta lumba rempuh penonton di Sri Lanka

Sekurang-kurangnya tujuh orang terkorban dalam insider sebuah kereta lumba terbabas dari landasan semasa perlumbaan di sebuah litar Sri Lanka mengorbankan tujuh orang, lapor media tempatan.


10. Hujan lebat ragut 4 nyawa, jejas ribuan pelarian di Yaman

Hujan lebat dan banjir telah mengorbankan empat mangsa di Yaman dan menjejaskan lebih 3,000 keluarga yang menjadi pelarian di negara sendiri, kata pegawai pada Ahad.