ANTARA pelbagai berita dalam negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah antara yang paling menjadi tumpuan sepanjang hari ini, Selasa, 15 Disember 2020.

1) Prof Diraja Ungku Abdul Aziz meninggal dunia

Profesor Diraja Ungku Abdul Aziz Ungku Abdul Hamid meninggal dunia akibat sakit tua di Hospital Prince Court di ibu negara pada pukul 4.30 petang.

2) COVID-19: Pelitup muka diwajibkan di kawasan yang sesak, kompaun tidak akan dikenakan jika berseorangan

Pemakaian pelitup muka di kawasan awam yang sesak adalah diwajibkan dan tindakan kompaun boleh dikenakan kepada mereka yang ingkar terhadap arahan ini.

Namun, menurut Menteri Kanan Pertahanan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, bagi mereka yang berada di kawasan awam tetapi tidak sesak, mereka tidak akan dikenakan kompaun.

3) Bot laju ganti feri Pulau Pinang bermula 1 Januari 2021

Selepas 126 tahun menjadi pengangkutan tertua di Pulau Pinang, perkhidmatan ikonik feri sebagai alternatif laluan dari Seberang Perai untuk ke bahagian pulau atau sebaliknya akan digantikan dengan bot laju bermula 1 Januari 2021.

4) Bicara kes rogol ADUN Tronoh dipindahkan ke Mahkamah Tinggi

Mahkamah Persekutuan membenarkan perbicaraan kes rogol melibatkan bekas Exco Negeri Perak, Paul Yong Choo Kiong akan dibicarakan di Mahkamah Tinggi, Ipoh, Perak.

5) Kelulusan dan pengecualian khas: Dua lagi individu ditahan SPRM

Dua lagi individu termasuk seorang pengarah agensi penguat kuasa ditahan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) bagi membantu siasatan kes skandal rasuah berhubung kelulusan dan pengecualian khas kepada beberapa syarikat untuk membawa minyak gred berat di perairan Malaysia, hari ini.

6) Suami isteri ditahan polis miliki AK-47 untuk tembak gajah

Sepasang suami isteri ditahan selain selaras senapang jenis AK-47 bersama 142 butir peluru dirampas polis Kelantan dalam serbuan di sebuah rumah di Kampung Bahagia, Kuala Krai, di sini pada Ahad lepas.

7) Tun M saran sistem pendidikan dipinda

Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad mencadangkan sistem pendidikan negara perlu dikaji semula seiring dengan perkembangan teknologi semasa.

Ahli Parlimen Langkawi itu berkata, pindaan perlu dilakukan bagi menyesuaikan dengan keperluan murid-murid dan anak muda pada masa sekarang.

8) RUU Perbekalan 2021 lulus di Dewan Rakyat

Seorang pekebun wanita berputih mata apabila keinginannya untuk memiliki seutas gelang tangan emas baharu tidak kesampaian malahan mengalami kerugian RM8,100 akibat ditipu individu yang menyamar sebagai pekerja sebuah kedai emas, minggu lepas.

9) Kebenaran Ahli Parlimen di bawah HSO hadir Dewan Rakyat bukan perkara baharu

ehadiran tiga Ahli Parlimen yang menjalani perintah Pengawasan dan Pemerhatian di Rumah (HSO) pada sesi Sidang Dewan Rakyat, disifatkan bukan perkara baharu.

Yang Dipertua Dewan Rakyat, Datuk Azhar Azizan Harun berkata, pengecualian sama telah diberikan oleh Kementerian Kesihatan (KKM) dalam kes-kes tertentu termasuk melibatkan Pesakit Bawah Siasatan (PUI).

10) Kerajaan setuju secara dasar luluskan permohonan MOTAC, SOP perlu diperincikan

Kerajaan bersetuju secara dasar untuk meluluskan permohonan Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya (MOTAC) untuk membuka aktiviti pelancongan termasuk aktiviti ‘outdoor’.

Namun, menurut Menteri Kanan Pertahanan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, MOTAC telah diminta untuk memperincikan garis panduan dengan jelas.