ANTARA pelbagai berita dalam negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah antara yang paling menjadi tumpuan sepanjang hari ini, Jumaat, 5 Februari 2021.

1. Media sebagai 'vaksin' berita palsu COVID-19 - Dr Noor Hisham

Media tempatan memainkan peranan sebagai ‘vaksin’ dalam mengekang penyebaran berita palsu atau maklumat tidak benar berhubung COVID-19 di negara ini.

2. COVID-19: PKPD di Kampung Sebako, Lundu, Sarawak catat 178 kes positif

Jawatankuasa Pengurusan Bencana Negeri (JPBN) Sarawak hari ini mengumumkan penguatkuasaan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) di Kampung Sebako, Lundu selama 14 hari.

3. Letak jawatan PM: Tun M tak faham kenapa Tommy Thomas masih tak jelas

Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad menegaskan beliau tidak faham mengapa bekas Peguam Negara, Tommy Thomas masih kurang jelas dengan keputusannya meletak jawatan sebagai Perdana Menteri pada tahun lepas.

4. Bekas pesakit COVID-19 boleh diberikan suntikan vaksin jika tiada antibodi

Bekas pesakit COVID-19 boleh dipertimbangkan untuk menerima suntikan vaksin sekiranya tiada antibodi dikesan dalam tempoh antara tiga hingga enam bulan selepas pulih.

5. COVID-19: 3,391 kes baharu, 19 kematian, 15 kluster baharu dikenal pasti

Sebanyak 3,391 kes baharu positif COVID-19 dikenalpasti setakat pukul 12 tengah hari 5 januari menjadikan jumlah kumulatif kes baharu positif sebanyak 234,874 kes, kata Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah.

6. Malaysia terima vaksin Pfizer-BioNTech seminggu lebih awal - Dr Adham Baba

Malaysia akan menerima vaksin Pfizer-BioNTech seminggu lebih awal sebelum bermulanya Pelan Imunisasi COVID-19 Kebangsaan fasa pertama pada 26 Feb ini, kata Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr Adham Baba hari ini.

7. PKPD di SMK Sultan Idris Shah II di Perak, dan Kampung Sebako 1, 2 di Sarawak

Kerajaan hari ini memutuskan untuk melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) di Sekolah Menengah Sultan Idris Shah II, Gerik, Perak bermula 6 Februari sehingga 19 Februari 2021.

8. Kadar ujian saringan COVID-19 cukup untuk menentukan kadar jangkitan harian - Dr Noor Hisham

Kementerian Kesihatan (KKM) memaklumkan kadar ujian saringan COVID-19 di Malaysia mencukupi untuk menentukan kadar jangkitan harian COVID-19 di Malaysia.

9. SOP Tahun Baharu Cina adalah SOP ketat dilaksanakan setiap perayaan- Ismail Sabri

Pengumuman prosedur operasi standard (SOP) sempena sambutan Tahun Baharu Cina semalam adalah SOP ketat yang telah dilaksanakan setiap perayaan.

10. PM Muhyiddin sifatkan lawatan rasmi ke Indonesia amat berjaya

Walaupun lawatan rasmi ke Indonesia tidak sampai 24 jam, Tan Sri Muhyiddin Yassin menyifatkannya sebagai amat berjaya.