ANTARA pelbagai berita dalam negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah berita paling menjadi tumpuan sepanjang Isnin, 3 Mei 2021.

1. PDRM masih bergelut konflik perang persepsi - Abdul Hamid Bador

Tan Sri Abdul Hamid Bador mengakui gusar untuk meninggalkan Polis Diraja Malaysia (PDRM) yang disifatkan masih bergelut konflik perang persepsi.

2. 1MDB: Perbicaraan tangguh, peguam Najib kontak rapat pesakit COVID-19

Perbicaraan melibatkan bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berhubung dana RM2.28 billion dI Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini terpaksa ditangguhkan ekoran salah seorang peguam beliau menjalani kuarantin.

3. Ibu pejabat MBSJ ditutup, 11 kakitangan positif COVID-19

Ibu pejabat Majlis Bandaraya Subang Jaya (MBSJ) ditutup pada Isnin berikutan 11 kakitangan di situ disahkan positif Covid-19.

4. Penerbangan dari India hanya kargo, tiada penumpang dibenarkan masuk Malaysia - Wee Ka Siong

Kesemua penerbangan Malaysia Airlines Berhad (MAB) dari India ke negara ini merupakan penerbangan kargo, bukannya membawa masuk penumpang, tegas Datuk Seri Wee Ka Siong.

5. COVID-19: Varian Afrika Selatan mula dikesan di Kelantan

Varian Afrika Selatan B.1.351 dikesan mulai 'bertapak' di negeri ini pada Ahad apabila sebanyak 10 kes direkodkan.

6. COVID-19: Kelantan dijangka catat kes harian tiga angka selama empat minggu

Jabatan Kesihatan Negeri Kelantan (JKNK) menjangkakan negeri ini akan mencatatkan kes harian baharu mencecah tiga angka selama empat minggu berturut-turut berdasarkan situasi semasa COVID-19.

7. Dua kru melecur, kapal bawa muatan diesel terbakar di Pulau Pinang

Dua kru melecur teruk selepas kapal yang membawa muatan minyak diesel terbakar dalam kejadian di Harbour Trade Centre di Gat Lebuh Macallum

8. 'Tunggu, saya akan dedahkan ...' - Hamid Bador

Bekas Ketua Polis Negara, Tan Sri Abdul Hamid Bador dipercayai akan melakukan pendedahan berhubung dakwaan salah guna kuasa seorang tokoh berjawatan penting dan dipercayai berpangkat ‘Datuk Seri’.

9. COVID-19: 2,500 kes baharu, Selangor masih tertinggi

Kes baharu COVID-19 hari ini menurun ke bawah angka 3,000 dengan 2,500 kes dilaporkan, menjadikan jumlah kes kumulatif jangkitan dalam negara kini sebanyak 417,512 kes.

10. Dakwaan kadar vaksinasi dalam negara rendah tidak benar - Khairy

Dakwaan kononnya kadar vaksinasi di dalam negara rendah dan perlahan adalah tidak benar, sebaliknya pemberian suntikan vaksin dibuat mengikut jadual penghantaran bekalan, kata Menteri Penyelaras Program Imunisasi COVID-19 Kebangsaan Khairy Jamaluddin.