BERIKUT antara berita paling menjadi tumpuan sepanjang Selasa, 7 September 2021.

1. RMK-12: Pemulihan ekonomi Malaysia lebih kukuh dalam Keluarga Malaysia

RMK-12) yang akan dibentangkan pada 27 September di Dewan Rakyat memberi tumpuan kepada pemulihan dan pembangunan semula ekonomi Malaysia sejajar dengan Matlamat Pembangunan Lestari (SDG).

2. COVID-19: Pasukan Bertindak Khas Greater Klang Valley mohon dibubarkan

Pasukan Bertindak Khas Greater Klang Valley (GKVSTF) yang ditubuhkan untuk membendung penularan COVID-19 di Lembah Klang, telah menghantar permohonan bagi membubarkan pasukan khas berkenaan.

3. UPKK tangguh ke 15 hingga 18 November

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) Senator Idris Ahmad berkata, keputusan itu dibuat selepas mengambil kira situasi semasa.

4. "Paling manja, cari ibu sebelum tidur" - Nur Shamimi sebak kenang pemergian anak syurga

Tiada kata-kata yang dapat diungkapkan Nur Shamimi Abdul Malek, 27, ibu kepada Muhammad Fayyadh Ukasyah Abdul Wahid, 6, melainkan mengenangkan detik-detik terakhir bersama anak syurganya itu.

5. Tiada bukti kukuh pertuduhan pecah amanah babitkan Ahmad Zahid - Peguam

Peguam kepada Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berhujah pihak pendakwa raya tidak mempunyai kes 'prima facie' dalam 12 pertuduhan pecah amanah yang dikenakan terhadap Presiden UMNO itu berhubung transaksi berkaitan Yayasan Akalbudi (YAB) yang dihadapinya.

6. Abdul Azeez belum bebas tuduhan rasuah, pengubahan wang haram - SPRM

kenyataan peguam bela Amer Hamzah Arshad mengenai laporan analisis kewangan SPRM di Mahkamah Rayuan Putrajaya pada Isnin, hanyalah berbentuk hujahan.

7. Tiada undi percaya terhadap PM di Parlimen - Wan Junaidi

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-Undang), Datuk Seri Wan Junaidi Tuanku Jaafar memaklumkan tiada keperluan untuk mengemukan undi percaya terhadap Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob dalam sidang Dewan Rakyat bagi menentukan keabsahan pelantikannya.

8. 18,547 kes COVID-19 hari ini, Sarawak rekod 3,200 jangkitan

Menurut Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah, daripada jumlah itu, negeri Sarawak mencatat 3,200 jangkitan baharu dalam tempoh 24 jam lalu.

9. Kerajaan umum kelonggaran SOP Fasa 1 PPN untuk industri kreatif - Perdana Menteri

Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, kelonggaran itu bakal memberi kelegaan kepada lebih 19,000 syarikat berkaitan industri kreatif.

10. KKM dan KPM putus SOP sesi persekolahan Khamis ini - Khairy

Keputusan mengenai prosedur operasi standard (SOP) yang akan digunakan bagi sesi persekolahan secara bersemuka 3 Okt ini akan dimuktamadkan dalam satu mesyuarat penyelarasan antara Kementerian Kesihatan (KKM) dan Kementerian Pendidikan (KPM), Khamis ini.