ANTARA pelbagai berita dalam negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut antara yang paling menjadi tumpuan sepanjang Isnin, 4 Oktober 2021.

1. Bajet 2022 tangani segera isu fiskal negara - PM

Segala isu fiskal negara akan ditangani dengan segera melalui Bajet 2022 yang akan dibentangkan di Dewan Rakyat pada 29 Oktober ini.

2. Sijil pengecualian vaksinasi boleh dimohon, perlu pengesahan pakar perubatan

Mana-mana individu yang disahkan tidak boleh divaksin kerana faktor-faktor perubatan boleh memohon sijil digital khas atau sijil pengecualian, kata Menteri Kesihatan, Khairy Jamaluddin.

3. Sekolah mula terima pelajar selepas 6 bulan ditutup

Rata-rata pelajar dilihat teruja untuk kembali ke sekolah secara bersemuka mengikut Fasa Pelan Pemulihan Negara (PPN) negeri masing-masing.

4. Kerajaan disyor benarkan penggunaan vaksin campuran untuk dos penggalak - Khairy

Menteri Kesihatan, Khairy Jamaluddin, berkata perbincangan berhubung perkara itu telah dibuat dalam mesyuarat Jawatankuasa Khas Jaminan Akses Bekalan Vaksin COVID-19 (JKJAV), minggu lalu.

5. Guru positif COVID-19, dua sekolah di Lawas tangguh pembelajaran bersemuka

Timbalan Menteri Pelajaran II, Datuk Mohamad Alamin memaklumkan mereka melibatkan seorang guru di SMK Trusan dan dua lagi di SMK Merapok selepas menjalani ujian saringan COVID-19 sebelum sekolah dibuka.

6. Pandora Papers: Ahmad Zahid sedia disiasat, nafi cuba lari bayar cukai

Ahli Parlimen Bagan Datuk, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi bersedia untuk disiasat susulan laporan Pandora Papers yang menggaitkan dirinya dengan isu pemilikan akaun simpanan di British Virgin Island (BVI).

7. Kerajaan Melaka tumbang: PH Melaka akan menghadap TYT, belum bincang calon Ketua Menteri

Pakatan Harapan (PH) Melaka akan berjumpa Yang Dipertua Negeri, Tun Mohd Ali Mohd Rustam bagi mempersembahkan bahawa kerajaan negeri dibawah pimpinan Datuk Seri Sulaiman Md Ali sudah hilang majoriti.

8. COVID-19: Kes kekal menurun, 8,075 kes baharu, Sarawak masih tertinggi

Menurut Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah, Sarawak masih kekal dangan catatan kes harian tertinggi dengan sebanyak 1,189 kes diikuti Kelantan yang turut melaporkan kes empat angka iaitu sebanyak 1,020 kes.

9. 149 kes positif dikesan di Langkawi sejak 16 September - Dr Noor Hisham

Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah berkata, secara keseluruhan seramai 40,458 individu telah disaring di pintu masuk udara dan laut di destinasi pelancongan tersebut.

10. Malaysia panggil Duta Besar China, bantah pencerobohan kapal ke perairan negara

Malaysia konsisten dengan pendirian mempertahankan hak kedaulatan di dalam perairan negara dan membantah pencerobohan kapal-kapal asing ke perairan negara.