ANTARA pelbagai berita dalam negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah antara yang paling menjadi tumpuan sepanjang Ahad, 3 Julai 2022.


1. Nik Zawawi nafi pandang remeh kenaikan harga barang

Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Makanan II, Datuk Nik Muhammad Zawawi Salleh menafikan laporan yang dikeluarkan mengenai kenyataannya berhubung kenaikan harga barang.



2. Bangunkan semula rumah Mat Kilau sebagai tarikan pelancongan

Kerajaan Pahang dan syarikat Produksi Studio Kembara disyorkan supaya membangunkan semula rumah peninggalan tokoh pahlawan Mat Kilau di Pulau Tawar, Jerantut dan Batu Lima Jalan Gambang, di sini.


3. Pasukan khas teliti isu ketirisan subsidi dinikmati warga asing

Ketirisan subsidi yang dinikmati oleh warga asing antara isu yang akan diberikan perhatian oleh Pasukan Khas Jihad Tangani Inflasi.


4. "Siapa yang bangang?" - Noh selar Anwar

Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim diselar selepas didakwa menggelar kerajaan sebagai "bangang" kerana lambat bertindak mengatasi masalah kenaikan harga barangan.


5. Dua lelaki Orang Asli maut, kemalangan motosikal, MPV

Mangsa, seorang lelaki dewasa dan seorang kanak-kanak disahkan meninggal di lokasi kejadian selepas dikatakan tercampak ke dalam semak.


6. Bantuan Keluarga Malaysia mungkin dinaikkan - PM

Kerajaan memberi bayangan akan meningkatkan pemberian Bantuan Keluarga Malaysia (BKM) pada fasa seterusnya sekiranya isu kenaikan harga barang dalam negara masih berlarutan.


7. Hentikan kaedah 'putar alam', Anwar perlu terima hakikat belum pernah ada cukup sokongan - Annuar

Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim perlu menghentikan cerita-cerita palsu yang disebarkan penyebab beliau gagal menjadi perdana menteri hingga ke hari ini.


8. Kerajaan cari jalan, tidak akan biar rakyat 'ikat perut' - Perdana Menteri

Kerajaan tidak akan membiarkan rakyat 'ikat perut' dalam isu kenaikan harga barang, sebaliknya akan mencari jalan bagi menyelesaikannya, kata Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.


9.  Tiga menteri Kabinet antara 13 Ketua Badan Perhubungan Kawasan PN Kelantan

Ketua-Ketua Badan Perhubungan Kawasan PN itu dilantik oleh Pengerusi perikatan tersebut Tan Sri Muhyiddin Yassin selaras dengan Fasal 22.2 (I) Perlembagaan PN.


10. Musim kemarau di Asia Tenggara termasuk Malaysia telah bermula

Musim kemarau bagi wilayah Asia Tenggara, termasuk Brunei, Indonesia, Malaysia, Singapura dan selatan Thailand telah bermula, menurut Pusat Meteorologi Khusus ASEAN (ASMC).