ANTARA pelbagai berita dalam negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah yang paling menjadi tumpuan sepanjang Khamis, 13 Oktober 2022.

1. Kerajaan setuju struktur semula syarikat konsesi, kurangkan kadar tol di 6 lebuh raya

Kerajaan bersetuju dengan cadangan penstrukturan semula empat syarikat konsesi lebuh raya bertol di bawah kendalian Prolintas dan Kumpulan IJM Corporation Bhd dan mengurangkan kadar tol di enam lebuh raya bermula tengah malam ini dan 1 Januari 2023.

2. PRU15: Tiada isu dakwaan bebaskan 'kluster mahkamah' - PM

Dakwaan pembubaran Parlimen dan pelaksanaan Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) dilakukan demi membebaskan pihak tertentu daripada pertuduhan mahkamah adalah tidak benar sama sekali.

3. UMNO yang mahu PRU awal - Tun Mahathir

Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob tidak sepatutnya menyalahkan tindakan 12 menteri Kabinet yang mengutus warkah kepada Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah, yang dikatakan mencetuskan keputusan membubarkan Parlimen.

4. Agong berkenan rasmi pembukaan Stesen Janakuasa Battersea

Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah berkenan menyempurnakan majlis perasmian projek hartanah ikonik pelaburan Malaysia iaitu Stesen Janakuasa Battersea di Central London, menjelang pelancarannya kepada umum Jumaat ini.

5. PRU15: Bersatu sedia bekerjasama dengan Pejuang

Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) sedia mempertimbangkan mengenai kerjasama politik dengan Parti Pejuang Tanah Air (Pejuang) bagi menentang UMNO dalam Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15).

6. Pemandu e-hailing dituduh bunuh kanak-kanak lelaki 4 tahun

Seorang pemandu e-hailing didakwa di Mahkamah Majistret Johor Bahru atas pertuduhan membunuh seorang kanak-kanak lelaki berusia empat tahun, awal bulan ini.

7. PRU15: Pas pilih PN, tidak bubar DUN Kelantan, Terengganu, Kedah

Selepas lama berteka-teki mengenai hubungan dengan UMNO menjelang Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15), Mesyuarat Jawatankuasa Kerja Pas Pusat pada Khamis, akhirnya memutuskan untuk memperkukuhkan kerjasama dalam Perikatan Nasional (PN).

8. Kerajaan nyahklafikasi laporan Pasukan Petugas Khas buku Tommy Thomas - PM

Kerajaan bersetuju untuk menyahklafikasikan dan mendedahkan laporan yang dikemukakan pasukan petugas khas buku "My Story: Justice In The Wilderness" kepada umum.

9. Isu Pulau Batu Puteh: Kemungkinan terdapat kecuaian Dr Mahathir - PM

Kerajaan bersetuju untuk meneruskan tindakan perundangan di Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) berkaitan kes Pulau Batu Puteh, Batuan Tengah dan Tubir Selatan.

10. "Selagi hidup, saya akan terus berjuang." - Tun Dr Mahathir

Meskipun dikritik banyak pihak kerana masih mahu mempertahankan kerusi Parlimen Langkawi pada Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU) ketika berusia 97 tahun, Tun Dr Mahathir Mohamad tetap bertegas dengan pendirian itu.