ANTARA pelbagai berita dalam negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah yang paling menjadi tumpuan sepanjang Isnin, 28 November 2022.

1. Tuanku Muhriz mempengerusikan Pra-Mesyuarat Majlis Raja-Raja ke-260

Pra-Mesyuarat berkenaan diadakan sebelum Mesyuarat Majlis Raja-Raja ke-260 yang akan bersidang secara rasmi selama dua hari, bermula esok.

2. PM terima kunjungan Sultan Brunei hari ini

Datuk Seri Anwar Ibrahim menerima keberangkatan Sultan Brunei, Sultan Hassanal Bolkiah, julung kali selepas beliau dilantik sebagai Perdana Menteri Malaysia ke-10 pada 24 November lalu.

3. Ribut petir, hujan dijangka berlaku tiga hari di seluruh negara

MetMalaysia mengeluarkan amaran ribut petir dan hujan di beberapa tempat di Semenanjung, Sarawak dan Sabah selama tiga hari bermula hari ini.

4. Kes baharu mingguan COVID-19 turun - KP Kesihatan

Kes baharu COVID-19 di negara ini menurun 2.5 peratus kepada 18,606 kes pada Minggu Epidemiologi ke-47 (ME 47/2022) iaitu dari 20 hingga 26 Nov, berbanding 19,083 kes pada ME sebelumnya.

5. "Welcome. Third single." - Chong Wei ceria sambut kehadiran anak ketiga

Kehidupan keluarga legenda badminton negara, Datuk Lee Chong Wei bertambah ceria dengan kelahiran anak ketiganya bersama isteri Datin Wong Mew Choo, hari ini.

6. Sultan Brunei pandu sendiri kereta bawa Anwar ke Seri Perdana

Sultan Brunei, Sultan Hassanal Bolkiah berkenan memandu sendiri kereta dengan membawa Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim ke Seri Perdana, Putrajaya sempena lawatan khas baginda ke Malaysia, hari ini.

7. Bekas Ahli Parlimen Langkawi meninggal dunia di Jerman

Ketua UMNO Bahagian Langkawi Datuk Nawawi Ahmad, 61, yang juga bekas Ahli Parlimen Langkawi meninggal dunia awal pagi tadi di Frankfurt, Jerman.

8. Terengganu umum bonus penjawat awam RM900

Kerajaan Terengganu mengumumkan pemberian bonus sebanyak RM900 kepada kira-kira 14,000 penjawat awam di negeri ini.

9. Jemaah Kabinet: "Dulu boleh sampai 70 orang, sekarang saya tak sanggup" - Anwar

Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim mengakui, proses pembentukan Kabinet kali ini bukan mudah kerana konsep Kerajaan Perpaduan itu melibatkan banyak parti politik di bawahnya.

10. 6,000 hektar tanah di Terengganu diteroka secara haram

Hampir 6,000 hektar tanah milik kerajaan Terengganu dikesan telah diteroka secara haram melibatkan daerah Setiu dan Dungun sejak tahun 2018.