ANTARA pelbagai berita dalam negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah antara yang paling menjadi tumpuan sepanjang Rabu, 18 Januari 2023.

1. Hajiji pengerusikan mesyuarat kabinet pertama selepas rombakan Jemaah Menteri

Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor hari ini mempengerusikan mesyuarat Kabinet Negeri pertama di Menara Kinabalu di sini pada Rabu selepas rombakan kabinet minggu lalu.

2. Sharnaaz mengaku tidak bersalah cederakan penghuni kondominium

Pelakon Sharnaaz Ahmad mengaku tidak bersalah di Mahkamah Majistret di sini pada Rabu atas satu pertuduhan sengaja mencederakan seorang penghuni sebuah kondominium di Jalan Dutamas enam bulan lalu.

3. PAU2022: 'Tiada perbincangan usul dua jawatan tertinggi dipertandingkan' - Nur Jazlan

Datuk Nur Jazlan Mohamed berkata, sewajarnya usul tersebut dibincangkan terlebih dahulu bagi menunjukkan sikap demokrasi.

4. PM Anwar umum tol percuma 20, 21 Januari sempena Tahun Baharu Cina

Pengecualian bayaran tol akan diberikan kepada pengguna lebuh raya seluruh negara melibatkan semua kelas kenderaan pada 20 dan 21 Jan ini sempena sambutan Tahun Baharu Cina, kata Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim. 

5. Sik kini persis Cameron Highlands, cuaca sejuk hingga 18 darjah Celsius

Suhu sejuk yang melanda daerah Sik ketika ini membawa penduduk di situ seolah-olah berada di pusat peranginan popular, Cameron Highlands.

6. Pasangan bernikah di Thailand perlu daftar, denda tetap dikenakan - MB Perak

Pasangan tempatan dari Perak yang bernikah di luar negara termasuk di Thailand perlu mendaftarkan semula perkahwinan mereka di negeri itu bagi mengelakkan sebarang permasalahan pada masa hadapan.

7. Sharnaaz mengaku tidak bersalah cederakan penghuni kondominium

Pelakon Sharnaaz Ahmad mengaku tidak bersalah di Mahkamah Majistret di sini pada Rabu atas satu pertuduhan sengaja mencederakan seorang penghuni sebuah kondominium di Jalan Dutamas enam bulan lalu.

8. Isu 'coklat RM2 juta' masih jadi fokus utama perbicaraan Lim Guan Eng

Isu 'coklat RM2 juta untuk big boss' dan 'Perdana Menteri' masih menjadi fokus utama dalam perbicaraan kes rasuah bekas Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng membabitkan pembinaan terowong dasar laut dan projek pembinaan jalan utama di negeri itu, hari ini.

9. Mahkamah Persekutuan akan dengar permohonan semakan Najib batal sabitan kes SRC 

Mahkamah Persekutuan dijadual mendengar permohonan Datuk Seri Najib Razak pada Khamis, untuk menyemak semula keputusan Mahkamah Persekutuan terdahulu yang mengekalkan sabitan serta hukuman penjara 12 tahun dan denda kerana menyeleweng RM42 juta dana SRC International Sdn Bhd.

10. Dihendap lelaki sama, Miss Universe Malaysia buat laporan polis

Miss Universe Malaysia 2020, Francisca Luhong James pada Selasa berkongsi pengalaman cemas diganggu seorang lelaki tidak dikenali di sebuah lokasi di Ampang, baru-baru ini.