ANTARA pelbagai berita dalam negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah berita yang paling menjadi tumpuan sepanjang Selasa, 12 September 2023.

1. Kes pinda laporan audit: Mahkamah Rayuan kekal pembebasan Najib, Arul Kanda

Mahkamah Rayuan hari ini mengekalkan keputusan Mahkamah Tinggi yang membebas dan melepaskan bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan bekas Ketua Pegawai Eksekutif 1Malaysia Development Berhad (1MDB) Arul Kanda Kandasamy, daripada pertuduhan meminda laporan audit 1MDB.


2. "Hipokrit!" - kata Syed Saddiq kepada kerajaan

Syed Saddiq Syed Abdul Rahman (MUDA - Muar) mendakwa keputusan melepas tanpa bebas Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi merupakan “pembohongan besar peringkat nasional.”


3. Rasuah: Lima anggota penguat kuasa sebuah agensi direman enam hari

Lima anggota penguat kuasa dari agensi penguatkuasaan direman selama enam hari kerana disyaki terlibat dengan kegiatan rasuah bagi melindungi dan tidak mengambil tindakan terhadap bot-bot nelayan yang melanggar undang-undang di negeri ini.


4. Pembaca berita Raymond Goh meninggal dunia

Pembaca berita Nightline TV3, Raymond Goh meninggal dunia sekitar pukul 10.40 pagi tadi.


5. Lelaki dipercayai warga Malaysia ditahan di Norway, disyaki mengintip - Wisma Putra

Kementerian Luar Negeri melalui Kedutaan Besar Malaysia di Stockholm mengesahkan seorang lelaki dipercayai warganegara Malaysia ditahan di Norway kerana disyaki terlibat dengan aktiviti pengintipan.


6. Kes pengacara Awal Ashaari rosakkan palang digugur

Mahkamah Majistret di sini pada Selasa, menggugurkan pertuduhan terhadap pengacara, Awal Ashaari berhubung kes melakukan khianat dengan merosakkan palang pagar pondok pengawal.


7. ADUN MUDA, Amira Aisya sahkan tidak lagi bersama blok PH-BN di Johor

Parti Ikatan Demokratik Malaysia (MUDA) yang mempunyai seorang Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) di Johor mengesahkan tidak lagi berada bersama Pakatan Harapan (PH) di blok pengimbang kerajaan.


8. Ahmad Zahid ketuai Jawatankuasa Kabinet perkasa pensijilan, industri halal negara - PM

Semua jabatan dan agensi berkaitan akan diselaras di bawah satu Jawatankuasa Kabinet, bagi memperkasa aspek pensijilan dan industri halal negara ke peringkat lebih kompetitif, kata Datuk Seri Anwar Ibrahim.


9. Kontroversi lagu 'Hello Kuala Lumpur' di YouTube cetus kemarahan netizen Indonesia

Video yang didapatkan dari saluran Lagu Kanak TV itu didakwa mempunyai lirik dan melodi yang mirip dengan lagu patriotik yang berasal dari Indonesia iaitu 'Halo, Halo Bandung'.


10. Papagomo didenda RM2,100 cederakan, sebut perkataan kurang sopan terhadap Syed Saddiq

Majistret Muhammad Noor Firdaus Rosli membuat keputusan itu selepas mendapati pihak pembelaan gagal menimbulkan keraguan munasabah terhadap Wan Muhammad Azri, 40, pada akhir kes pembelaan.