ANTARA pelbagai berita dalam negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah berita yang paling menjadi tumpuan sepanjang Khamis, 26 Oktober 2023.


1. "Negara mana yang berani menekan, mengugut Perdana Menteri yang kita sayang ini?"- Ahmad Fadhli

Ahmad Fadhli Shaari (PN - Pasir Mas) membangkitkan di Dewan Rakyat isu PM terima ugutan susulan kelantangan menyuarakan isu Palestin, bertanya negara mana yang berani melakukan ugutan sebegitu. 



2. Pembayaran terbuka KTMB Lembah Klang mulai pertengahan Nov, perkhidmatan rel Ogos 2025

Pengguna komuter Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) di Lembah Klang akan dapat menikmati mod pembayaran terbuka mulai pertengahan November tahun ini, termasuk penggunaan kad kredit, kad debit, Touch-n-Go dan Kod QR melalui aplikasi mobile KTMB (KITS), menurut Anthony Loke.


3. Inkuiri HRD Corp: PAC panggil Sivakumar Khamis depan - Mas Ermieyati

Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) mengesahkan pihaknya akan memanggil Menteri Sumber Manusia, V Sivakumar pada 2 November ini.


4. 375 projek bina semula sekolah daif di Sarawak, peruntukan RM2.59 bilion

Kementerian Pendidikan (KPM) meluluskan 375 projek pembinaan semula bangunan sekolah daif berskala enam dan tujuh di Sarawak dari tahun 2016 hingga 2023.


5. Malaysia tunggu keputusan PBB untuk hantar tentera pengaman ke Palestin

Malaysia mengambil pendirian tunggu dan lihat mengenai keputusan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) berhubung penghantaran tentera pengaman ke Palestin, kata Menteri Pertahanan, Datuk Seri Mohamad Hasan.


6. MYAirline diarah beri penjelasan bertulis - Mavcom

Suruhanjaya Penerbangan Malaysia (MAVCOM) telah membuka siasatan terhadap MYAirline Sdn Bhd (MYAirline) dan mengeluarkan surat tunjuk sebab kepada MYAirline pada 13 Oktober 2023, berikutan pengumuman penangguhan operasi syarikat penerbangan tersebut pada 12 Oktober 2023.


7. Elaun Sara Hidup pelajar tajaan KPT dinaikkan tahun depan

Kadar Elaun Sara Hidup (ESH) bagi pelajar baharu dan sedia ada di bawah tajaan Kementerian Pendidikan Tinggi (KPT) akan dinaikkan bermula tahun depan, kata Menterinya Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin hari ini.


8. Al-Sultan Abdullah tamat perkhidmatan sebagai YDP Agong berkuat kuasa 30 Januari 2024

Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah bakal menamatkan pemerintahannya berkuat kuasa 30 Januari 2024.


9. Bad Indigo meninggal dunia

Anggota kumpulan Indigo, Bad, atau nama sebenarnya Badrul Izhan Yeop Abdullah meninggal dunia pada kira-kira jam 7 malam di tempat kerjanya di Ampang, Selangor.


10. Teroka kaedah baharu sokong pemulihan dadah - Saifuddin Nasution

Penyedia perkhidmatan rawatan dan pemulihan digalakkan menerokai kaedah baharu yang boleh meningkatkan keberkesanan pemulihan termasuk penggunaan aplikasi telefon pintar.