ANTARA pelbagai berita dalam negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah berita yang paling menjadi tumpuan sepanjang Khamis, 7 Mac 2024.


1. Dividen KWSP: Berdosa jika degil

Pencarum Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) beragama Islam digalakkan menukar daripada simpanan konvensional kepada syariah supaya 'simpanan' lebih bersih dan halal.



2. Bersatu akan berdepan krisis perlembagaan parti - Puad

Ahli Majlis Kerja Tertinggi (MKT) UMNO, Datuk Dr Mohd Puad Zarkashi mendakwa Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) akan berhadapan dengan krisis perlembagaan parti.


3. Sedekad MH370: Harapan baharu pencarian semula, hapuslah spekulasi

"GOOD Night, Malaysian Three Seven Zero.” Itu mesej radio terakhir dihantar menerusi kokpit pesawat Malaysia Airlines MH370, tepat pada jam 1.09 pagi, 8 Mac 2014.


4. "10 tahun berlalu, orang ramai masih salahkan saya kehilangan MH370" - Azharuddin

"Sepuluh tahun berlalu, orang ramai masih mempersoalkan dan menyalahkan saya berhubung kehilangan MH370," kata bekas Pengerusi Lembaga Penerbangan Awam Malaysia (CAAM) Datuk Seri Azharuddin Abdul Rahman.


5. Kadar OPR kekal 3 peratus, BNM mahu dasar monetari kekal kondusif

Jawatankuasa Dasar Monetari (MPC) Bank Negara Malaysia (BNM) pada Khamis telah mengekalkan Kadar Dasar Semalaman (OPR), pada kadar 3.00 peratus.


6. Malaysia, Australia jalin hubungan ekonomi lebih kukuh menerusi empat kerangka utama - Anwar

Menerusi pembabitan kedua-dua negara dalam empat kerangka ekonomi termasuk perjanjian Perkongsian Ekonomi Komprehensif Serantau (RCEP) hubungan ekonomi antara Malaysia dan Australia dijangka terus kekal utuh, kata Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim.


7. Ajaran The Ahmadi bertentangan dengan syariat Islam - Mohd Na'im

Ajaran The Ahmadi, Religion of Light and Peace adalah bertentangan dengan syariat Islam, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) Datuk Mohd Na'im Mokhtar.


8. Negara berdepan ketirisan subsidi diesel serius - Amir Hamzah

Negara kini sedang berdepan isu ketirisan subsidi diesel yang serius dan wujud kemungkinan terdapat pihak yang tidak layak namun masih menikmati subsidi itu, kata Menteri Kewangan II Datuk Seri Amir Hamzah Azizan.


9. Sultan Selangor zahir hasrat tidak sambung tugas Pengerusi MKI

Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah menzahirkan hasrat untuk tidak menyambung tugas sebagai Pengerusi Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia (MKI) selepas tempoh perkhidmatan baginda tamat pada 9 Mac ini.


10. Malaysia masih ketinggalan khususnya dalam jurang gaji gender - Nancy

Malaysia telah menyaksikan kemajuan ketara dalam merapatkan jurang jantina dalam beberapa tahun kebelakangan ini, dengan peratusan pengarah wanita meningkat kepada 29.7 peratus pada 2023 daripada 14 peratus pada 2016.