ANTARA pelbagai berita dalam negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah berita yang paling menjadi tumpuan sepanjang Rabu, 22 Mei 2024.


1. Sembilan rakyat Malaysia antara mangsa insiden gelora udara Singapore Airlines

Kementerian Luar Negeri Malaysia mengesahkan sembilan rakyat Malaysia termasuk seorang anak kapal berada di dalam pesawat Singapore Airlines (SIA) yang melakukan pendaratan cemas di Lapangan Terbang Suvarnabhumi, Bangkok, Thailand, pada Selasa.



2. Kerajaan serius gubal Dasar Gaji Progresif sektor swasta - PM Anwar

Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim meluahkan keseriusan kerajaan untuk menggubal Dasar Gaji Progresif melibatkan sektor swasta, selaras dengan penambahbaikan gaji dan elaun penjawat awam.


3. 'Jemaah haji ialah VIP, perlu dilayan sebaiknya' - Cef Anas

Dia tinggalkan anak dan isteri di Perlis selain terpaksa tutup dan lupakan seketika bisnes kedai makan diusahakannya selama enam tahun.


4. Guna data pendaftaran kenderaan milik golongan sasar, elak ketirisan subsidi diesel - MCW

Langkah kerajaan melaksanakan penyasaran subsidi diesel untuk memastikan golongan sasaran menerima manfaatnya memerlukan pelaksanaan teliti dan kawalan ketat bagi mengelakkan ketirisan.


5. Faisal Halim semakin positif, dijangka keluar hospital beberapa hari lagi

Doktor pakar akan menjalankan pemerhatian ke atas Faisal atau terkenal dengan jolokan 'Mickey' pada Khamis.


6. Anak, bekas setiausaha politik MB Perlis didakwa esok - Azam Baki

Kedua-duanya akan didakwa mengikut Seksyen 18 Akta SPRM 2009 pada pukul 8 pagi.


7. Lawatan kedua Anwar ke Jepun simbolik hubungan mapan dua hala 68 tahun

Lawatan kedua Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim ke Jepun dalam tempoh enam bulan jelas mencerminkan hubungan rapat selama 68 tahun antara Malaysia dan Jepun.


8. Malaysia antara negara terkehadapan pelaksanaan dasar pendidikan - Zambry

Malaysia dianggap antara negara yang terkehadapan dan mempunyai perancangan yang baik dari segi pelaksanaan dasar pendidikan sama ada di peringkat rendah mahupun peringkat tinggi.


9. M Nasir akui pernah putus asa, kecewa industri seni tempatan tidak sebaris Korea Selatan

KOMPOSER dan penyanyi legenda, Datuk M Nasir menyifatkan kerjaya seninya merupakan satu perjalanan yang sangat indah meskipun harus melalui pelbagai onak dan duri.


10. Parti Cinta Sabah kini komponen baharu dalam GRS

Kesemua presiden parti dalam Gerakan Rakyat Sabah (GRS) secara sebulat suara menerima Parti Cinta Sabah (PCS) menjadi komponen dalam gabungan itu.