ANTARA pelbagai berita dalam negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah antara yang paling menjadi tumpuan sepanjang Rabu, 3 Mac 2021.

1. Runtuhan struktur besi binaan SUKE: 2 mangsa disahkan maut, 3 selamat - Polis

Dua wanita maut, manakala tiga lagi termasuk pemandu van kilang terselamat selepas kenderaan itu dihempap runtuhan struktur tapak pembinaan Lebuh Raya Bertingkat Sungai Besi-Ulu Kelang (SUKE) petang tadi.

2. Deloitte buat penyelesaian RM324 juta berkaitan 1MDB, SRC - Kementerian Kewangan

Kementerian Kewangan (MoF) mengumumkan bahawa Deloitte PLT (Deloitte) telah bersetuju dengan suatu penyelesaian bernilai RM324 juta (US$80 juta) untuk menyelesaikan semua tuntutan yang berkaitan dengan tanggungjawab fidusiari mereka di dalam pengauditan akaun 1MDB dan SRC International Sdn Bhd (SRC) bagi tempoh 2011-2014.

3. COVID-19: 1,745 jangkitan baharu, tujuh kematian

Dalam tempoh 24 jam lalu, Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) merekodkan 1,745 jangkitan baharu COVID-19 dengan dua daripadanya merupakan kes import.

4. Potong barisan untuk divaksinasi? Denda sehingga RM50,000 menanti!

Individu yang didapati memotong barisan untuk menjadi penerima awal suntikan vaksin COVID-19 boleh dikenakan denda sehingga RM50,000 atau penjara tidak lebih enam bulan atau kedua-duanya sekali.

Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr Adham Baba berkata ia termaktub dalam Seksyen 31 Ordinan Darurat (Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit) (Pindaan) 2021, yang berkuat kuasa mulai 11 Mac ini.

5. COVID-19: Individu divaksinasi bakal terima Sijil Vaksinasi Pintar - Menteri Kesihatan

Kementerian Kesihatan (KKM) sedang merangka satu bentuk pengesahan yang dikenali sebagai Sijil Vaksinasi Pintar atau Smart Vaccination Certificate.

6.Junjung titah Agong, segera panggil sidang Parlimen - Majlis Setiausaha PH

Parlimen harus segera bersidang atau proses semak dan imbang dalam sistem demokrasi negara akan “dimatikan”, kata Majlis Setiausaha Pakatan Harapan (PH).

7. Tiada keperluan lagi untuk panggil sidang Parlimen - Takiyuddin

Tiada keperluan lagi untuk memanggil sidang Parlimen dalam tempoh Proklamasi Darurat, kata Datuk Seri Takiyuddin Hassan.

8. UMNO hantar surat tamat kerjasama dengan Bersatu, PN - Laporan

UMNO dilaporkan telah menghantar surat kepada Perdana Menteri berhubung keputusan Majlis Tertinggi (MT) parti itu untuk menamatkan kerjasama dengan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) dan Perikatan Nasional (PN) menjelang Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15).

9. PBT, badan berkanun boleh keluarkan kompaun mulai 11 Mac ini

Pihak berkuasa tempatan (PBT) dan badan-badan berkanun mempunyai kuasa untuk mengeluarkan kompaun kepada individu yang melanggar prosedur operasi standard (SOP), kata Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr Adham Baba.

Menurut beliau, kuasa tersebut diberikan di bawah Seksyen 25 Ordinan Darurat (Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit) (Pindaan) 2021, yang berkuat-kuasa 11 Mac ini.

10. Perodua namakan SUV sebagai Ativa, harga bermula RM61,500

Perusahaan Otomobil Kedua Sdn Bhd (Perodua) secara rasminya menamakan kenderaan utiliti sukan (SUV) kompak yang telah lama dinantikan sebagai Ativa.